تعرض به مسجدالاقصی؛ راهپیمایی تحریک آمیز پرچم صهیونیست ها و هشدارهای فلسطینیان

تعرض به مسجدالاقصی؛ راهپیمایی تحریک آمیز پرچم صهیونیست ها و هشدارهای فلسطینیان
پنج‌شنبه 28 ارديبهشت 1402 - 11:05

وفق تقویم راهپیمایی های تحریک آمیز پرچم صهیونیستی که هر ساله در ۱۹ می برگزار می شد، این راهپیمایی امسال یک روز زودتر و در ۱۸ می یعنی امروز (پنجشنبه) برگزار می شود.

العالم ـ فلسطین اشغالی

اگر چه این راهپیمایی یکسال پس از ماجراهای ۱۹۶۷ بنیانگداری شد و به اصطلاح روز "توحید قدس" آنها شد، اما کمتر اتفاق افتاده که چپ ها و دیگر گروه های صهیونیستی در آن شرکت کنند. اما امسال و با تسلط راست های افراطی اعم از قومی و مذهبی بر کابینه اسراییل و تصدی ویژه دو پست امنیتی و مالی کابنیه نتانیاهو توسط دو افراطی صهیونیست از جمله بن غفیر و سموطریش ، تصمیم بر آن شده است تا این راهپیمایی به شکلی وسیع تر از گذشته و به تعبیری " تعیین تکلیف کننده" برگزار شود. جالب اینکه با روی کار آمدن کابینه راست افراطی جدید و برای اولین بار در ابتدای هرماه تطاهرات تحریک آمیز پرچم با هدف "یورش به مسجدالاقصی" برگزار شده است لذا به نطر می رسد قله این حرکت امروز خواهد بود.
اینکه قرار است امسال یک روز قبل از روز رسمی و تقویمی صهیونیست ها بناست راهپیمایی پرچم برگزار شود، هم متاثر ازجنگ ۵ روزه اخیر علیه غزه و خوف رژیم از حساسیت مقاومت است و هم به این خاطراست که امکان هرگونه درگیری بامسلمان حاضر در مسجدالاقصی به حداقل برسد. روشن است که روز جمعه و حضورنمازگزارن در مسجدالاقصی ریسک انجام بدون درگیری تطاهرات را بسیار بالا می برد.
با این حال رژیم اشغالگر، جوانب احتیاط را هم لحاظ کرده و با مستقر کردن سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین در اطراف قدس هم گونه ای اطمینان خاطر به شهرک نشینان داده و هم خود را آماده دفاع ازحرکت آنها کرده است.
امروز روز بسیار مهمی است. اگرچه پیش از این صهیونیست ها جسته گریخته وارد مسجدالاقصی می شدند و البته تاوان آن را هم میپ رداختند...چنانکه حضور شارون در مسجدالاقصی انتفاصه دوم را رقم زد... اما امروز بناست خیل عظیمی از صهیونیستها به یکباره و برای اولین بار وارد مسجد الاقصی شوند و این البته می تواند امتحان بزرگی (و البته تستی صهیونیستی) برای مقاومت و به ویژه حماس باشد که خط قرمز خود را مسجدالاقصی معرفی کرده است.
بن غفیر وعده داده امروز اول صبح جهت شرکت در راهپیمایی پرچم حاصر شود، نتانیاهو هم برای تامین امنیت صهیونیستها خط ونشان هایی خاص کشیده، واسطه مصری هم تهدیدات را به حماسی ها منتقل کرده است و... اینها همه یعنی برنامه صهیونیستها امروز چنانچه بدون مانع و واکنش، عملیاتی شود هم برگ برنده ای برای ائتلاف حاکم در اسراییل خواهد بود و هم احیانا نقطه عطفی... مثل النکبه و النکسه و... در تاریخ ۷۵ ساله رژیم. اما آیا مقاومت و حماس به شکل ویژه در این خصوص عکس العملی از جنس مواجهه اختیار کنند را باید منتظر ماند و دید. به نظر احتمال درگیری ولو بدون مقابله موشکی دور از ذهن نیست هر چند وقتی نیروهای جهاد اسلامی فلسطین در جنگ ۵روزه حمله صهیونیست ها به غزه، وقتی موشک های خود را به سمت مواضع این رژیم در شهر قدس نشانه رفته و مورد هدف قرار دادن، درحقیقت به اصحاب پرچم و برای روز راهپیمایی پرچم صهیونیستی یعنی امروز هشدارهای لازم را داده اند.

پربیننده ترین خبرها