آغاز رای‌گیری مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در خارج و مبادی گمرکی

آغاز رای‌گیری مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در خارج و مبادی گمرکی
شنبه 30 ارديبهشت 1402 - 10:38

رای‌گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در نمایندگی های خارجی و مبادی گمرکی این کشور از ساعت هشت صبح امروز (شنبه) به وقت محلی آغاز شد.

العالم ـ ترکیه

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که در دور دوم انتخابات رئیس جمهوری بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان این کشور که در کشورهای خارجی ساکن هستند، می‌توانند در مدت پنج روز از ۲۰ تا ۲۴ ماه مِی ۲۰۲۳(۳۰ اردیبهشت تا سوم خردادماه ۱۴۰۲) رای دهند.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه برگزار شد، شورای عالی انتخابات این کشور به دلیل کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ یک از سه نامزد حاضر اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان» نامزد ائتلاف جمهور و «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یافته‌اند.

این نهاد همچنین اعلام کرد که بر اساس نتایج شمارش آرا، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچداراوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد به دور دوم راه یافته‌اند و سینان اوغان نامزد سوم این رقابت نیز حدود ۲ میلیون و ۸۲۹ هزار رای معادل ۵.۱۷ درصد آرای این رقابت را کسب کرده است.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در داخل این کشور نیز در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(هفتم خرداد ماه) برگزار خواهد شد، ولی رای گیری دور دوم در خارج به علت لزوم انتقال همه آرای اخذ شده به داخل این کشور، چند روز قبل از این رویداد سیاسی انجام می شود.

اتباع ساکن خارج ترکیه در ۷۳ کشور از جمله ایران که در دور اول رای داده‌اند، می‌توانند در این دوره نیز با حضور در ۱۵۶ نمایندگی سیاسی ترکیه رای دهند و سایر اتباع دیگر این کشور نیز برای رای دادن در دور دوم باید با حضور در کنسولگری‌ها ثبت نام کنند.

پربیننده ترین خبرها