زلال قرآن (2274):

عقل بوسیله معارف قرآنی امکان تسلط بر نفس امّاره پیدا می کند

عقل بوسیله معارف قرآنی امکان تسلط بر نفس امّاره پیدا می کند
دوشنبه 1 خرداد 1402 - 17:09

العالم - زلال قرآن

انوار آیات قرآنی موجب کمال عقل می شود و عقل کمال یافته با هدایت انسان در صراط مستقیم، به او کمک می کند تا با تشخیص و درک درست حقایق، بر هواهای نفسانی خویش مسلط شده و با رعایت تقوا در برابر اوامر خداوند تسلیم شود و از هر گونه استکبارورزی در مقابل او کاملاً پرهیز نماید.

بهمین سبب خداوند علیم حکیم در بخش دوم آیه 10 و آیه 11 سوره مبارکه طلاق با بیان:
«... فَاتَّقُوااللَّـهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ الَّذِينَ آمَنُوا قَدْ أَنْزَلَ اللَّـهُ إِلَيْكُمْ ذِكْرًا . رَسُولًا يَتْلُوعَلَيْكُمْ آيَاتِ اللَّـهِ مُبَيِّنَاتٍ لِيُخْرِجَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِوَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّـهِ وَيَعْمَلْ صَالِحًا يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا قَدْ أَحْسَنَ اللَّـهُ لَهُ رِزْقًا»

ترجمه: (پس شما ای خردمندانی که ایمان آورده ‌اید تقوای الهی پیشه کنید (و راه طاعت پیش گیرید) که خدا برای (هدایت) شما ذکر(یعنی قرآن) نازل کرد (و نیز مبعوث کرد) رسول الله (ص) را که برای شما آیات روشن بیان خدا را تلاوت می‌ کند تا آنان را که ایمان آورده و نیکوکار شدند از ظلمات (جهل) به سوی نور (معرفت و ایمان) باز آرد، و هر کس به خدا ایمان آورده و نیکوکار شود خدا او را در باغهای بهشتی در آرد که نهرها زیر درختانش جاری است و همیشه در آن بهشت ابد متنعّمند، که خدا (در آنجا) رزق بسیار نیکو بر او مهیّا ساخته است).

به صاحبان عقل و خرد فرمان داده که به آیات الهی که از طریق قرآن و رسول الله (ص) در اختیار آنها قرار گرفته، ایمان بیاورند و در پرتو علوم و معارف حقه منبعث از آنها، تقوای الهی پیشه سازند و با انجام اعمال صالحه خود را از ظلمات جهل نجات داده و به عالَم نور وارد نمایند تا خداوند رحمان هم به فضل و عنایت خویش آنها را به بهشت رضوان خود داخل گرداند که جاودانه از نعمت های بی انتهای آن برخوردار گردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها