پنتاگون: جنگنده‌های اف ۱۶ در صورت ارائه در اوکراین مستقر خواهند شد

پنتاگون: جنگنده‌های اف ۱۶ در صورت ارائه در اوکراین مستقر خواهند شد
سه شنبه 2 خرداد 1402 - 02:31

یک مقام ارشد نظامی آمریکا اعلام کرد که اگر غرب جنگنده های اف ۱۶ را به کی یف عرضه کند، آنها در اوکراین مستقر خواهند شد.

العالم-آمریکا

فرانک کندال، وزیر نیروی هوایی آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی گفت، اگر غرب جنگنده های اف ۱۶ را به کی یف عرضه کند، آنها در اوکراین مستقر خواهند شد.

وی در نشستی با گروه نویسندگان دفاعی مستقر در واشنگتن، در پاسخ به این سوال که این جنگنده ها در کدام کشور اروپایی عضو ناتو مستقر خواهند شد گفت: توانایی اوکراین مدنظر ما است نه توانایی ناتو.

این مقام پنتاگون گفت: اگر قرار باشد این جنگنده ها بخشی از نیروی هوایی اوکراین باشند، تصور می‌کنم آنها در اوکراین مستقر خواهند شد.

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در حاشیه نشست بروکسل گفته است به زودی جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین ارسال خواهند شد.

جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه طی سخنانی گفت که طرفدار ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت آمریکا به اوکراین است. وی گفت: سعی خواهیم کرد به زودی زمینه ارسال این جنگنده‌ها را به اوکراین فراهم کنیم.

بورل در حاشیه نشست کشورهای عضو کمیسیون اروپا در شهر بروکسل گفت: این ایده خوبی است که گروه ۷ سرانجام تصمیم گرفته است زمینه را برای تامین جت‌های جنگنده مورد نیاز اوکراین آماده کند.

وی افزود: من فکر می‌کنم اولین کاری که باید انجام شود، تداوم آموزش خلبانان برای پرواز با این جنگنده‌ها است تا بتوانیم به زودی این جنگنده‌ها را در اختیار کی‌یف قرار دهیم.

پیش از این، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا نیز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت جو بایدن در هفته‌های اخیر با مخابره پیام به متحدان اروپایی خود، اعلام کرده است که واشنگتن به آنها اجازه صدور جنگنده‌های اف-۱۶ را می‌دهد.

بی‌تردید دوگانه «فشار کنگره» و «متحدان آمریکا» در این تصمیم‌سازی نقش بسزایی ایفا کرده‌اند و پیشینه آن دست‌کم به برهه یکسالگی بحران برمی‌گردد. اوایل اسفندماه پارسال در آستانه یکسالگی جنگ و سفر بایدن به لهستان، کاخ سفید زیر فشارهای فزاینده برای دادن جنگنده های اف-۱۶ به «کی‌یف» قرار دارد.

در آن برهه تارنمای خبری «هیل» با انتشار خبر فوق نوشت: دولت بایدن طی هفته گذشته با فشارهای فزاینده نمایندگان کنگره و همچنین مقام های اوکراینی جهت تجهیز کی‌یف به جنگنده های اف-۱۶ و آنهم در آستانه یکسالگی جنگ اوکراین، قرار گرفته است.

این گزارش اضافه کرد: اندک زمانی پس از موافقت واشنگتن برای تحویل ۳۱ عراده تانک «آبرامز» به اوکراین، مقام های کی‌یف درخواست خود مبنی بر دریافت جنگنده های پیشرفته از آمریکا را تکرار کردند اما بایدن در پاسخ با تحویل جنگنده های اف-۱۶ به اوکراین مخالفت کرد.

با نگاهی به مواضع نمایندگان کنگره، فشار قانونگذاران آمریکایی بر کاخ سفید برای ورود جدی‌تر به بحران اوکراین آشکارا به چشم می‌خورد. افزون بر تصویب بودجه ۴۵ میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین، چندی پیش «مایکل مک کوال» نماینده حزب جمهوریخواه ایالت تگزاس و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، ابراز امیدواری کرد که آمریکا در نهایت این جنگنده ها را تحویل اوکراین دهد.

وی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ، گفت که واقعیت این است هرچه اوکراین بیشتر در انتظار دریافت تسلیحات پیشرفته به سر برند این جنگ طولانی تر خواهد شد، ما باید هر کاری که برای برنده شدن در این جنگ است به عمل آوریم و تصور می کنم حرکت و شتابی برای محقق شدن این امر در حال وقوع است.

این در حالی است که از نگاه کارشناسان و تحلیلگران، آنچه که باعث توازن‌بخشی به جبهه‌ها و تداوم بحران اوکراین شده‌، همین سیل جنگ‌افزارهای غربی است که با هدف تعمیق بحران و تضعیف روسیه صورت می‌گیرد.

افزون بر فشار کنگره بر کاخ سفید برای افزایش کمک‌های نظامی، حتی موافقتی که بایدن روز جمعه در نشست سران گروه هفت با آموزش خلبانان‌های اوکراینی اعلام کرد، بی‌ارتباط فشارهای چندماهه اعضای کنگره نیست.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها