حاکم شدن آرامش نسبی بر خارطوم پس از اجرای طرح آتش‌بس یک هفته‌ای

حاکم شدن آرامش نسبی بر خارطوم پس از اجرای طرح آتش‌بس یک هفته‌ای
سه شنبه 2 خرداد 1402 - 12:13

تازه‌ترین آتش‌بس یک هفته‌ای سودان از اواخر روز دوشنبه به اجرا گذاشته شده است.

العالم - آفریقا

به نقل از رویترز، آرامش نسبی در روز سه‌شنبه، دومین روز از آتش‌بس یک هفته‌ای در سودان حاکم شد؛ موضوعی که امیدها را برای توقف درگیری‌ها افزایش داده است. این در حالی است که شاهدان از شنیده شدن صدای تیراندازی پراکنده در پایتخت خبر می‌دهند.

پس از پنج هفته درگیری شدید میان ارتش و نیروهای شبه نظامی واکنش سریع، جناح‌های متخاصم روز شنبه با آتش‌بس هفت روزه ای که از ساعت 9:45 شب - به وقت محلی - در روز دوشنبه آغاز شد، موافقت کردند. این آتش‌بس با هدف تسهیل ارسال کمک به مناطق آسیب‌دیده به اجرا گذاشته شده است.

این توافق آتش‌بس، امیدها را برای توقف جنگی که نزدیک به 1.1 میلیون نفر را وادار به ترک منازلشان کرده است، از جمله بیش از 250 هزار نفر که به کشورهای همسایه گریخته اند، افزایش داده است.

اگرچه درگیری‌ها در اثنای اجرای آتش‌بس‌های پیشین ادامه داشته است، این نخستین آتش‌بس است که پس از مذاکرات به طور رسمی مورد توافق قرار گرفت.

توافق آتش‌بس برای نخستین بار شامل یک مکانیسم نظارتی با حضور ارتش و نیروهای واکنش سریع و همچنین نمایندگانی از عربستان سعودی و ایالات متحده می‌شود که میانجی‌گری مذاکرات در جده را بر عهده داشتند. اندکی پیش از اجرای آتش‌بس، نیروهای واکنش سریع پیامی صوتی از فرمانده خود محمد حمدان دقلو منتشر کردند که در آن از عربستان سعودی و ایالات متحده تشکر کرد، اما نیروهایش را برای پیروزی تهییج کرد.

او گفت: «تا زمانی که این کودتا را خاتمه ندهیم، عقب‌نشینی نخواهیم کرد.»

هر دو طرف یکدیگر را به تلاش برای تصاحب قدرت در آغاز درگیری در 15 آوریل متهم کردند.

نماینده سازمان ملل در سودان روز دوشنبه نسبت به افزایش "قومی شدن" درگیری نظامی و تأثیر بالقوه آن بر کشورهای همسایه هشدار داد.

فولکر پرتز در نشستی در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «قومی‌شدن فزاینده درگیری خطر منازعه طولانی‌مدت در کشور را با پیامدهایی برای منطقه به همراه دارد.»

پربیننده ترین خبرها