در گفت وگو با العالم؛

پژوهشگر سودانی: انتظار می رود طرف های درگیر به آتش بس جدید پایبند باشند

پژوهشگر سودانی: انتظار می رود طرف های درگیر به آتش بس جدید پایبند باشند
يکشنبه 31 ارديبهشت 1402 - 23:22

یک پژوهشگر امور سودان گفت: توافق جدید دو طرف درگیری در سودان درباره  آتش بس، با توجه به اعتماد دو طرف به قدرت های خارجی، به ویژه آمریکا، عربستان سعودی، مصر و امارات، گامی رو به جلو است.

العالم – آفریقا

دکتر اسامه الشیخ، پژوهشگر امور سودان در تهران ، در گفت وگو با شبکه خبری العالم، با اشاره به اینکه ورود طرف های خارجی به همراه این نیروها به خط آتش بس، عواقب ناگواری را برای نقض کننده این توافقنامه در پی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: توافقاتی که تا کنون در باره آتش بس بین طرف های درگیری در سودان صورت گرفته بود، همگی نقض شده اند.

الشیخ تصریح کرد آتش بس امضا شده از فردا (دوشنبه) آغاز می شود و انتظار می رود دو طرف تا حدودی به آن پایبند باشند، اما ما نمی توانیم تاکید کنیم که دو طرف به آن صددرصد پایبند خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: واضح است که فشارهای خارجی بر همه طرف ها افزایش یافته و دو طرف هم اکنون مجبور به پذیرفتن شرایط هستند.

نمایندگانی از ارتش سودان و نیروهای شبه نظامی پشتیبانی سریع امروز (یکشنبه) توافقنامه آتش بس کوتاه مدتی را در جده با نظارت آمریکا و عربستان سعودی امضا کردند.

امضای این توافقنامه پس از 5 هفته جنگ ویرانگر صورت گرفته، طبق بیانیه مشترک عربستان و آمریکا، این توافق آتش بس فردا (دوشنبه) به مدت 7 روز وارد مرحله اجرایی می شود و در صورت موافقت دو طرف قابل تمدید است.

بر اساس این بیانیه دوجانبه، دو طرف برای تحویل و توزیع کمک‌های بشردوستانه، بازگرداندن خدمات اولیه و خروج نیروهای خود از بیمارستان‌ها و تأسیسات عمومی و همچنین عبور ایمن ارائه دهندگان کمک های بشردوستانه و کالاها موافقت کردند.

هر دو طرف به نمایندگان عربستان سعودی و آمریکا تعهد دادند در مدت اخطار 48 ساعته پس از امضای توافقنامه و قبل از شروع آتش بس به دنبال هیچ دستاورد نظامی نباشند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها