درگفت وگو با العالم؛

تحلیلگر سیاسی عرب: گزینه مصر تمرکز بر عادی سازی روابط با ایران است

شنبه 6 خرداد 1402 - 15:41

یک استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی عرب با بیان این که گزینه مصر تمرکز بر عادی سازی روابط با ایران است، گفت: کشورهای منطقه در تصمیم گیری های خود برای حل مشکلات، منافع منطقه را در رأس اولویت های خویش قرار داده و آن را به ائتلاف با قدرت های بین المللی ترجیح داده اند.

العالم _ منطقه

وسام اسماعیل استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی، در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: این موضوع را نمی توان نادیده گرفت که مصر یکی از کشورهای مهم منطقه است و در نتیجه نباید ارتباط با آن را به عنوان موضوعی حاشیه ای در نظر گرفت، بنابراین باید به رابطه مصر با بازیگران منطقه، چه کشورهای حوزه خلیج فارس و چه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و دیگر کشورها در سطح منطقه، توجه شود.

وی افزود: آنچه اکنون در منطقه خاورمیانه اتفاق می افتد، این است که پس از بیش از یک دهه جنگ، درگیری و اختلاف نظرها، به نظر می رسد کشورها تصمیم گرفته اند خود، مشکلات را برطرف کنند و به جای ائتلاف با قدرت های بین المللی، به روابط منطقه ای روی آورند و آن را تقویت کنند.

وسام اسماعیل تصریح کرد: با توجه به فضای حاکم بر منطقه و گرایش کشورهای عربی به روابط با سوریه و نیز روابط جدید جمهوری اسلامی و عربستان، این امید وجود دارد که مشکلات منطقه توسط خود کشورهای منطقه حل و فصل شود، هرچند پرونده مصر قدری پیچیده است و نمی توان آن را به آسانی یا در زمانی کوتاه حل و فصل کرد و برخی اظهارات این موضوع را نشان می دهد.

وی در پایان گفت: فکر می‌کنم اکنون گزینه مصر یا جمهوری اسلامی این است که پرونده‌های بحث‌برانگیز را جمع‌بندی و بر پرونده‌هایی تمرکز کنند که می‌توان برای عادی‌سازی روابط یا ترسیم چارچوب‌هایی برای برقراری روابط، بر سر آنها توافق کرد.

پربیننده ترین خبرها