در گفت وگو با العالم؛

مقام سابق مصر: سلطان عمان موفق به احیای روابط تهران ـ قاهره خواهد شد

شنبه 6 خرداد 1402 - 12:46

معاون وزیر خارجه اسبق مصر گفت: سلطان عمان موفق به احیای روابط دیپلماتیک بین مصر و ایران خواهد شد و مصر به طور تلویحی نشان داده است که از این اقدام استقبال می کند.

العالم - ایران

عبد الله الاشعل، معاون وزیر خارجه اسبق مصر، در گفتگو با برنامه مع الحدث شبکه خبری العالم اظهار داشت: عمان همواره نقشی فعال و متفاوت از همه کشورهای منطقه ایفا کرده است؛ وی خاطرنشان کرد که سلطان نشین عمان در طول جنگ بین عراق و ایران هیچگاه با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همراهی نکرد. این کشور پس از جنگ، فعالیت های خود را برای از سرگیری روابط و آشتی بین دو کشور آغاز کرد و سپس برای رفع تنش بین واشنگتن و تهران بر سر پرونده هسته ای، وارد میدان شد.

وی در ادامه افزود: "در مورد روابط بین مصر و ایران باید گفت که مشکل مطلق و غیر قابل حلی بین دو کشور وجود ندارد. ایران در سال 79 روابط خود را با مصر قطع کرد چون تصور می کرد با این کار، مصر از توافق کمپ دیوید خارج می شود اما بعدها مشخص شد که روابط سادات و آمریکا و اسرائیل به قبل از امضای این توافق برمی گردد و روابط مصر و آمریکا بسیار محکم بود."

الاشعل تصریح کرد: سلطان عمان موفق به احیای روابط دیپلماتیک بین مصر و ایران خواهد شد و مصر به طور تلویحی نشان داده است که از این اقدام استقبال می کند. فراموش نمی کنیم که ایران در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و مصر در زمان حسنی مبارک با امضای بیانیه مشترکی در ژنو آماده از سرگیری روابط بودند اما آمریکا در آخرین لحظه مداخله کرد و مانع امضای توافق شد.

پربیننده ترین خبرها