اردوغان یا قیلیچدار چه کسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری ترکیه است؟

اردوغان یا قیلیچدار چه کسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری ترکیه است؟
يکشنبه 7 خرداد 1402 - 15:11

رای دهندگان ترکیه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و کمال قلیچداراوغلو رقیبش آرای خود را به صندوق انداختند و پس از دور دوم رای گیری نامزدی که بیشترین آرا را کسب کند، بر اساس قوانین ترکیه ، رئیس جمهور بعدی ترکیه خواهد بود.

العالم نظرکده

برخی ناظران و پژوهشگران سیاسی امور ترکیه بر این باورند که نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دو امتیاز برای رجب طیب اردوغان داشت: نخست اینکه وی با 5 درصد اختلاف بر رقیب خود برتری داشت و دوم پیروزی ائتلاف جمهور متشکل از حزب عدالت و توسعه و حزب جنبش ملی و حزب رفاه در انتخابات پارلمانی و تسلط این ائتلاف بر پارلمان را به دنبال داشت.

آنها خاطرنشان کردند که حاکمیت و اردوغان با برتری نسبت به رقیب خود، قلیچداراوغلو، به دور دوم انتخابات می روند و برای اولین بار مخالفان روی یک نامزد اتفاق نظر دارند.

این پژوهشگران خاطرنشان کردند نگرانی محافل اردوغان این است که از آنجایی که اردوغان 49.5 درصد را به دست آورده، یعنی حدود نیم درصد با پیروزی فاصله دارد و ممکن است حامیان اردوغان با این تصورکه وی برنده انتخابات است تمایلی به شمارکت نداشته باشند.

مخالفان نیز که به نتیجه ی مورد نظرشان دست نیافتند انتظار داشتند اختلاف آنها با اردوغان کمتر از 5 درصد باشد و از این رو فراخوان هایی برای ناامید نشدن و مشارکت منتشر کردند.

ناظران بر این باورند که ترکیه بدون توجه به نامزد برنده ، پرونده های بزرگی پیش رو دارد و آنها را به مرحله ی پس از انتخابات منتقل می کند و این پرونده ها پیچیده خواهند بود، زیرا فقط به اینکه چه کسی حکومت می کند و دولت و مجلس را تشکیل می دهد، مربوط نمی شود.بلکه بحران‌های بزرگی وجود دارد که جامعه را از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، روابط خارجی و مسائل دیگر متزلزل می‌کند و این مسائل به تعویق افتاده است.

گفتنی است بیش از 191000 صندوق در 973 منطقه و 1094 مرکز رای دهی در سراسر کشور آماده شده است.

اردوغان در دور اول که 14 این ماه برگزار شد، 49.52 درصد و قلیچداراوغلو 44.88 درصد و سینان اوغان نامزد سوم انتخابات 5.17 درصد آرا را به دست آوردند.

میزان مشارکت دور اول انتخابات حدود 89 درصد بوده و ناظران انتظار دارند که نرخ مشارکت در دور دوم یکشنبه نیز بالا باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها