گزارش خبرنگار العالم از برنامه های سلطان عمان در سفر به تهران + ویدئو

يکشنبه 7 خرداد 1402 - 21:46

خبرنگار شبکه العالم در تهران با اشاره به ورود سلطان عمان به تهران و عزیمت وی به سمت کاخ ریاست جمهوری در شمال پایتخت به برنامه وی در این سفر اشاره کرد.

العالم - ایران

به گزارش خبرنگار العالم در تهران ، این اولین سفر سلطان عمان به ایران بعد از تکیه زدن بر تخت سلطنت در سه سال پیش است.

بر اساس این گزارش، سلطان عمان درجریان سفرش به تهران که امروز آغاز شده است، قرار است با مسئولان ایرانی از جمله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب دیدار کند.

به گزارش خبرنگار العالم ، سفر سلطان عمان به تهران از زمان شروع آن درکانون توجه روزنامه ها و پایگاه های خبری در داخل ایران بوده است.

بنابر این گزارش، ایران به سلطان نشین عمان به عنوان یک کشور مهم که از احترامی ویژه برخوردار است ، می نگرد و عمان را کشوری می داند که کمتر سخن می گوید و بیش از اینکه جنجال ایجاد کند، عمل می کند.

خبرنگار العالم با اشاره به نقش های سلطان نشین عمان در میانجی گری در مسائل و قضایای مختلف خاطرنشان کرد، وقتی اسم سلطان نشین عمان به میان می آید، خیلی سریع نقش های این کشور در میانجی گری در رابطه با قضایای مختلف به ذهن متبادر می شود.

وی از جمله به نقش عمان در سال 2015 در میزبانی نشست محرمانه میان تهران و واشنگتن قبل از امضای توافق هسته ای و نیز نقش این کشور در میزبانی سلسله نشست های امنیتی میان ایران و عربستان قبل از ازسرگیری روابط سیاسی میان دو طرف اشاره کرد.

خبرنگار العالم گزارش داد که انتظار می رود که موضوعات متعددی در برنامه مذاکرات میان سلطان عمان و مسئولان ایرانی مطرح شود اگر چه خبرهای دقیقی از موضوعات مورد مذاکره منتشر نشده است ، اما سه موضوعی که احتمال می رود در برنامه دیدارهای وی با مسئولان ایرانی مطرح شود ، یکی به موضوع آزادی اسراست ، همان طور که در روزهای گذشته شاهد آزادی زندانیان ایرانی و بلژیکی با میانجی گری عمان بودیم . موضوع دیگر ، پیشنهاد جوزف بورل برای احیای توافق هسته ای میان ایران و 5 قدرت بزرگ برای حل موضوع هسته ای است و مساله نزدیکی روابط ایران و مصر نیز دیگر موضوعات مطرح شده می باشد.

رئیس جمهوری ایران امروز در کاخ سعدآباد تهران از هیثم بن طارق آل سعید سلطان عمان استقبال کرد.

مراسم استقبال رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی از پادشاه عمان عصر روز یکشنبه با نواختن سرود ملی دو کشور همراه شد و سپس رؤسای جمهور دو کشور از یگان تشریفات حاضر در محل سان دیده و سپس هیأت‌های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

دو طرف مذاکرات خصوصی خواهند داشت و هیات های دو کشور مذاکرات و رایزنی هایی را درباره تحولات منطقه ای و بین المللی و تقویت روابط دوجانبه خواهند داشت.

دفتر پادشاهی عمان نیز اعلام کرد که سفر سلطان عمان به تهران با هدف تقویت روابط و همکاری های دوجانبه و تحکیم روابط حسنه و حسن همسایگی طرفین صورت می گیرد.

سلطان عمان برای یک سفر رسمی و دو روزه امروز وارد تهران شده است. وی یک هفته پیش به جمهوری مصر سفر کرده بود.

این سفر یک سال بعد از سفر آیت الله رئیسی به مسقط صورت می گیرد که طی آن ، توافقنامه های همکاری میان دو طرف امضا شد.

همچنین این سفر بعد از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور در ماه مارس صورت می گیرد.

سفر سلطان عمان به تهران بنا به دعوت رئیس جمهوری اسلامی ایران و در راستای تاکید بر روابط میان عمان و ایران است.

"بدر بن حمد البوسعیدی" وزیر امور خارجه عمان گفته بود که سفر سلطان عمان به تهران، بر ثبات منطقه تاثیر مثبت خواهد گذاشت و این سفر درشرایطی صورت می گیرد که روابط میان کشورهای منطقه وارد مرحله ای جدید شده است و مشخص است که ایران و عمان روابط تاریخی و همسایگی مبتنی بر اصول ثابت اعتماد و احترام متقابل دارند.

پربیننده ترین خبرها