سوئد و ترکیه به زودی مذاکرات پیوستن استکهلم به ناتو را آغاز می‌کنند

سوئد و ترکیه به زودی مذاکرات پیوستن استکهلم به ناتو را آغاز می‌کنند
دوشنبه 8 خرداد 1402 - 18:31

وزارت امور خارجه سوئد اعلام کرد این کشور و ترکیه به زودی مذاکرات برای نهایی کردن پیوستن استکهلم به ناتو را برگزار می‌کنند.

العالم - اروپا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه سوئد روز دوشنبه اعلام کرد وزرای خارجه سوئد و ترکیه به زودی به منظور بحث درباره درخواست استکهلم برای پیوستن به ناتو دیدار خواهند کرد.

سوئد و فنلاند پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در 24 فوریه 2022، برای عضویت در ناتو درخواست دادند. با این حال، در حالی که فنلاند در آوریل به این ائتلاف نظامی غربی پیوست، پیگیری درخواست سوئد با اعتراض ترکیه و مجارستان متوقف شد.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که رجب طیب اردوغان روز یکشنبه سرانجام در دور دوم آن پیروز شد، این روند را پیچیده کرده است.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد روز دوشنبه در ابتدا به شبکه تلویزیونی SVT گفت روز پنجشنبه با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترک خود در گردهمایی وزرای خارجه ناتو در اسلو دیدار خواهد کرد.

اما سخنگوی بیلستروم در ادامه گفت: «به ما اطلاع داده شده است که وزیر خارجه ترکیه به این گردهمایی نمی‌آید، بنابراین هیچ نشستی در آنجا برگزار نخواهد شد.»

اختلاف ترکیه و سوئد پیشینه‌ای طولانی دارد.

سوئد در گذشته از سوابق حقوق بشری ترکیه انتقاد کرده و پایبندی آنکارا به استانداردهای دموکراتیک را زیر سوال برده است.

ترکیه نیز در مقابل می‌گوید سوئد اعضای گروه‌های شبه‌نظامی را که تروریست می‌داند پناه می‌دهد و به توافقی که در ژوئن سال گذشته در مادرید برای کاهش نگرانی‌های امنیتی آنکارا منعقد شد، عمل نکرده است.

مذاکرات بین دو کشور بر سر پیوستن استکهلم به ناتو در جریان انتخابات ترکیه متوقف شد.

بیلستروم در ادامه گفت: «من مشتاقانه منتظرم این روند را تسریع بخشم. اکنون می‌دانیم که نتیجه (انتخابات ترکیه) چیست.»

وی خاطرنشان کرد دولت امیدوار است سوئد بتواند تا پیش از نشست سران ناتو در 11 تا 12 ژوئیه در پایتخت لیتوانی، ویلنیوس، به سی و دومین کشور عضو ناتو تبدیل شود.

پربیننده ترین خبرها