مقام ارشد برزیلی : غرب از جنگ جهانی سوم بپرهیزد

مقام ارشد برزیلی : غرب از جنگ جهانی سوم بپرهیزد
شنبه 13 خرداد 1402 - 10:57

مشاور ارشد رئیس جمهوری برزیل نسبت به حمایت های نظامی غرب و کشورهای عضو ناتو از اوکراین در مقابل روسیه هشدار داد و از آنها خواست تا از وقوع جنگ جهانی سوم و یا جنگ سردی دیگر دوری گزینند.

العالم - آمریکا

تارنمای خبری آمریکایی «پولیتیکو» (politico) با انتشار این خبر نوشت: مشاور ارشد رئیس جمهوری برزیل در امور بین‌الملل هشدار داد، متحدان غربی که به کی‌یف در برابر حملات روسیه کمک می کنند، خطر وقوع جنگ جهانی سوم را شدت می بخشند.

بنا براین گزارش، «سلسو آموریم» (Celso Amorim) وزیر سابق دفاع و خارجه برزیل و مشاور ارشد رئیس جمهوری این کشور در امور بین‌الملل در مصاحبه با نشریه انگلیسی «فایننشیال تایمز» در این خصوص گفت: ما خواهان جنگ جهانی سوم نیستیم و حتی اگر چنین چیزی رخ ندهد، ما خواهان جنگ سرد تازه ای (با روسیه) هم نیستیم.

اوکراین یک قربانی است

وی در این مصاحبه ضمن تاکید بر اینکه اگرچه اوکراینی ها مقصر و مسئول وقوع جنگ نبوده اند، اما گفت که نگرانی های امنیتی روسیه نیز باید مورد توجه و ملاحظه قرار می گرفت.

آموریم دراین باره گفت: ما نمی توانیم وضعیت فعلی جنگ اوکراین را برای مدت یک سال و نیم مورد قضاوت قرار دهیم، بلکه این وضعیت (حاصل) چندین دهه است، نگرانی های روسیه باید مدنظر قرار گرفته شوند و این خبط و خطای اوکراین نیست، اوکراین یک قربانی به جا مانده از دوران جنگ سرد است.

پولیتیکو در ادامه این خبر نوشت: اظهارات مشاور ارشد رئیس جمهوری برزیل در امور بین‌الملل درحالی بیان می شود که برزیل به دنبال ایفای نقش میانجی بین مسکو و کی‌یف در این جنگ است، چرا که لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل طی هفته های گذشته با ولادیمیر پوتین در مسکو و ولودومیر زلنسکی در کی یف ملاقات داشته است.

جنگ اوکراین به دنبال نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی مسکو از سوی غرب به سرکردگی واشنگتن در پنجم اسفند ۱۴۰۰ آغاز شد و تاکنون کشورهای غربی بخصوص کشورهای عضو ناتو با حمایت های هنگفت مالی و نظامی از اوکراین در قبال روسیه، مسیر دیپلماسی برای برقراری آتش بس و صلح در این جنگ را کنار گذارده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها