اوکراین: سلاح کافی برای آغاز ضدحمله علیه روسیه را داریم

اوکراین: سلاح کافی برای آغاز ضدحمله علیه روسیه را داریم
سه شنبه 16 خرداد 1402 - 01:14

وزیر خارجه اوکراین گفته کشورش سلاح‌های کافی برای آغاز ضد حمله علیه روسیه را دارد.

العالم-ارو‍‍‍پا

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین امروز دوشنبه گفت که این کشور سلاح‌های کافی برای آغاز پاتک خود علیه روسیه را در اختیار دارد.

در حالی که کارشناسان مسائل نظامی می‌گویند به نظر نمی‌رسد ضدحمله اوکراین به گونه‌ای باشد که بتواند تغییری در محاسبات روسیه در جنگ ایجاد کند کولبا گفته این عملیات به اوکراین پیروزی مورد نیاز برای پیوستن به ناتو را اعطا خواهد کرد.

وی در مصاحبه‌ای با رویترز که روز دوشنبه در کی‌یف انجام شد همچنین گفت که عضویت اوکراین در ناتو احتمالاً تنها بعد از پایان یافتن خصومت‌های فعال امکان‌پذیر خواهد بود.

روسیه به شدت با هرگونه حرکت در راستای الحاق اوکراین به ناتو مخالفت کرده است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده که این یک «خط قرمز» برای روسیه خواهد بود. تنش بین روسیه و اوکراین بر سر پیوستن به ناتو به روابط پیچیده بین دو کشور افزوده است.

اوکراین تمایل خود برای پیوستن به ناتو را از سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است. این اقدام به شدت با مخالفت روسیه مواجه شد. دولت روسیه تأکید کرد که گسترش حوزه ناتو به سرزمین های شوروی سابق امنیت ملی و حوزه نفوذ آن را تهدید می‌کند.

کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا، متعهد شده‌اند که از برنامه اوکراین برای پیوستن به ناتو حمایت کنند.

اوکراین از چند ماه پیش اعلام کرده قصد دارد با استفاده از تانک، خودروهای زرهی و دیگر سلاح‌های اهدایی غرب ضد حمله‌ای را برای بازپس‌گیری برخی از اراضی که به تصرف روسیه درآمده‌اند آغاز کند.

کولبا به این سوال رویترز که آیا ضدحمله آغاز شده پاسخ نداد. او گفت مهم‌ترین موضوع زمان آغاز این عملیات نیست بلکه منتهی شدن آن به پیروزی برای اوکراین است.

بر خلاف ادعای کولبا، وزارت دفاع روسیه بامداد دوشنبه اعلام کرده بود نیروهای ارتش اوکراین عملیات گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند اما موفق به شکستن پدافند روسیه در مناطق جنوبی نشده‌اند و عملیات آنها به شکست منتهی شده است.

«ایگور کوناشنکوف»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت نیروهای مسلح اوکراین در عملیات گسترده‌ای که در پنج جبهه منطقه دونتسک آغاز کردند موفق نبودند.

وی گفت: «دشمن از صبح روز ۴ ژوئن با وارد کردن تیپ‌های مکانیزه ۲۳ و ۳۱ از ذخایر استراتژیک نیروهای مسلح اوکراین حمله گسترده‌ای را به پنج بخش از جبهه منطقه دونتسک جنوبی آغاز کرد

سخنگوی وزارت دفاع روسیه تصریح کرد: «هدف دشمن شکستن دفاع‌های ما در بخشی بود که به نظرش آسیب‌پذیرترین بخش بود. دشمن در انجام مأموریتش شکست خورد و به موفقیتی دست پیدا نکرد

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده است.

دولت اوکراین اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

مسکو مکرراً هشدار داده ادامه پمپاژ تسلیحات به اوکراین به تقابل مستقیم غرب و روسیه منتهی خواهد شد اما مقام‌های غربی اصرار دارند ارائه کمک‌های نظامی، مالی و سیاسی به اوکراین باعث نمی‌شود آن‌ها طرف درگیری شوند.

پربیننده ترین خبرها