پوشش ویژه شبکه العالم از رونمایی از موشک فوق پیشرفته فتاح/ موشک فتاح قابلیت نفوذ به گنبد آهنین را دارد

پوشش ویژه شبکه العالم از رونمایی از موشک فوق پیشرفته فتاح/ موشک فتاح قابلیت نفوذ به گنبد آهنین را دارد
سه شنبه 16 خرداد 1402 - 14:32

رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح» واکنش‌های گسترده‌ای را در میان رسانه‌های بین‌المللی و کارشناسان نظامی و سیاسی در پی داشته است.

العالم - ایران / سیاسی

سپاه‌پاسداران جمهوری اسلامی با رونمایی از موشک فوق پیشرفته فتاح ایران را به عضویت رسمی در باشگاه کشورهای سازنده موشک‌های هایپرسونیک در آورد.

موشک هایپرسونیک فتاح هزار و ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و این سامانه‌ها را منهدم کند.

این نوع موشک‌ جزو جدیدترین تسلیحات و تجهیزات هستند که امروزه توسط کشورهای همچون آمریکا، روسیه و چین تولید و به کارگرفته می‌شوند.

این موشک از دقت اصابت فزاینده، سرعت بسیار بالا، قابلیت مانورپذیری فوق‌العاده و همچنین از توان پنهان‌کاری و عبور از سامانه‌های راداری برخوردار است.

این موشک با قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد. برد موشک فتاح ۱۴۰۰ کیلومتر و سرعت آن پیش از اصابت به هدف ۱۳ تا ۱۵ ماخ است.

کنعانی مقدم: موشک فتاح قابلیت نفوذ به گنبد آهنین را دارد

حسین کنعانی مقدم کارشناس نظامی و راهبردی در گفتگو با العالم اظهار داشت: موشک هایپرسونیک فتاح یکی از ممتازترین موشک‌های جهان است که فناوری ساخت آن در اختیار چند کشور محدود از جمله آمریکا، چین، کره شمالی و ایران در اختیار دارد.

مقدم با بیان اینکه سرعت این موشک پرسرعت حدود 13 تا 15 ماخ است و می تواند از تمامی سامانه های پدافند هوایی از جمله گنبد آهنین عبور کند، خاطرنشان کرد: این موشک مزیت نظامی ایران را در دفاع در برابر دشمن افزایش می دهد.

وی افزود: این موشک به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، می تواند از جو زمین خارج شود و هیچ هواپیما و سامانه پدافند هوایی نمی تواند آن را هدف قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: این مزیت‌ها موید آن است که ایران علی‌رغم فشارهای دشمن و با تکیه بر توانایی‌های بومی و ملی خود توانست این موشک را که پیش از این اعلام کرده بود در حال ساخت است و امروز پرده از آن رونمایی شده است، به سرانجام برساند.

1

اهداف موشک مافوق صوت ایران چگونه خواهد بود؟

«حسن حسن» کارشناس نظامی سوریه گفت ایران با رونمایی از موشک جدید بالستیک مافوق صوت «فتاح»، روز دشمنان خود و دشمنان جنبش‌های آزادی‌بخش را تیره و تار کرد

وی در گفت و گو با شبکه العالم گفت: مشخصات این موشک مافوق صوت یعنی سرعت آن 13 برابر بیشتر از سرعت صوت است، این پیامی برای دشمنان دارد مبنی بر اینکه امکان رهگیری آن امکان ندارد و مواد منفجره ای موجود در کلاهک این موشک ، پیش از رهگیری دشمنان با سرعت به هدفش اصابت می کند.

وی تصریح کرد: شعاع پرتاب موشک فتاح 1400 کیلومتر است، به این معنی که همه اهداف داخل این منطقه بدون اقدام رزمی منهدم می شوند

وی افزود: این موشک یعنی اینکه ایران با صنایح جنگی انقلابی ایجاد کرده و به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده که می تواند از خود محافظت کند و به قدرتی بالنده که دفاع از ملت های مظلوم و ستمدیده و ایستادگی در برابر استکبار جهانی را بر عهده گرفته است. واین همان چیزی است که آن را به یک هدف تبدیل کرده است..

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از موشک بالستیک مافوق صوت «فتاح» ساخت داخل رونمایی کرد که یکی از بزرگترین دستاوردهای نظامی کشور است.
این مراسم با حضور ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، سرلشکر حسین سلامی فرمانده نیروی هوافضای سپاه و امیر سرتیپ امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضا و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد

حاجی زاده پیش از این مراسم با انتشار توییتی گفت طلوع خورشید امروز سه شنبه مثل یک روز معمولی نیست بلکه خورشید با رونمایی فتاح طلوع می کند.

این موشک با سرعت بالا در حدود دوازده تا سیزده برابر سرعت صوت حرکت می کند و قادر به مانور در خارج از جو و حرکت در جهات مختلف است و قابل رصد نیست.

1

تکاپوی رسانه های جهان برای اطلاع از جزئیات موشک هایپرسونیک فتاح+فیلم

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای خاورمیانه تاکید کرد که موشک هایپرسونیک "فتاح" پیشرفتی بزرگ در صنعت موشک سازی به شمار می آید.

سرلشگر هشام جابر در گفتگو با شبکه خبری العالم گفت: موشک فتاح امروز پرتاب شد و یک هفته پیش نیز ایران از موشک پیشرفته خرمشهر رونمایی کرد که برد آن حدودا 2000 کیلومتر است و این امر اتفاقی مهم در صنعت موشک سازی به شمار می آید.

وی افزود: موشک فتاح پیشرفته است و از سرعت بسیار بالایی برخوردار است چنانکه در عرض چند دقیقه و کمتر از یک ساعت می تواند به قلب رژیم صهیونیستی اصابت کند. این موشک مافوق صوت می تواند در عرض 30 تا 40 دقیقه به رژیم اشغالگر برسد. به عبارتی دیگر از دقت و سرعت و قدرت بسیار بالایی برخوردار است و مانند موشک خیبر از سامانه های ضدموشکی عبور می کند.

سرلشکر جابر خاطرنشان کرد: طبیعی است که ایران در سایه تهدیدات روز افزون، از این موشک رونمایی کند. یک اصل نظامی وجود دارد مبنی بر آنکه قدرت خود را به نمایش بگذار تا از استفاده از آن بپرهیزی. الان ایران از مرحله ایجاد موازنه عبور کرده و به مرحله ایجاد رعب و وحشت در دل طرف مقابل رسیده است. اگر رژیم صهیونیستی از موشک های غزه دچار ترس و هراس شده است؛ راه چاره این رژیم در برابر موشکهای پیشرفته چیست؟

.

کارشناس نظامی از اهمیت موشک جدید ایرانی فوق صوتی سخن می گوید

سرلشکر محمد عباس کارشناس نظامی و راهبردی اهل دمشق تاکید کرد ایران امروز با محیط منطقه ای خود عامل ثبات به ویژه در ارتباط با کشورهای همسایه و کشورهای خلیج فارس و با عربستان سعودی به ویژه است و در میان آنها یک نیروی بازدارنده استراتژیک منطقه ای را تشکیل می دهد.

عباس خاطرنشان کرد: این نیرو می‌تواند عامل قدرت توسعه‌ای و نظامی باشد که به کشورهای منطقه اجازه می‌دهد تا تصمیمات حاکمیتی خود را جدا از تسلط و کنترل آمریکا و رژیم‌های آمریکایی که ترس را در بین کشورهای همسایه ایران گسترش می‌دادند، اتخاذ کنند.

عباس خاطرنشان کرد: ایران امروز عامل ثبات است و بنابراین از طریق این موشک می تواند عامل بازدارنده ای برای کسانی باشد که به فکر حمله به کشورهای منطقه به ویژه در دریا یا خشکی باشد.

1

پربیننده ترین خبرها