رکوردشکنی کاهش ارزش لیر ترکیه پس از پیروزی اردوغان در انتخابات

رکوردشکنی کاهش ارزش لیر ترکیه پس از پیروزی اردوغان در انتخابات
چهارشنبه 17 خرداد 1402 - 12:21

لیر ترکیه در چند ماه اخیر بیش از 19 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

العالم - ترکیه

بنابر گزارش رویترز، لیر ترکیه روز چهارشنبه با ثبت بزرگترین رکود نزولی روزانه خود از زمان سقوط تاریخی سال 2021، 7 درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح رسید. به نظر می‌رسد دولت جدید ترکیه اقدامات تثبیت‌کننده خود را کاهش دهد. لیر از زمان انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان - رئیس‌جمهور - در 28 ماه مه، تحت فشار قرار گرفته است.
ارزش لیر صبح روز چهارشنبه به 22.98 در برابر دلار تنزل کرد. لیر ترکیه در سال جاری میلادی بیش از 19 درصد از ارزش خود را از دست داده است.
اردوغان در اوایل هفته جاری کابینه جدید خود را اعلام کرد و در آن، محمد شیمشک، معاون پیشین نخست‌وزیر که مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی است را به عنوان وزیر دارایی معرفی کرد. شیمشک بعداً گفت که سیاست اقتصادی باید به ساختار «عقلانی» بازگردد.
بازارها همچنین در انتظار انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی به جای سحاپ کاوچی اوغلو هستند که رهبری کاهش نرخ بهره را تحت سیاست‌های غیرمتعارف اردوغان به عهده داشت.
بانکداران می‌گویند ادامه کاهش تدریجی ارزش لیر به بهبود شرایط بازار و توقف کاهش ذخایر بانک مرکزی منجر خواهد شد. به باور کارشناسان، لیر به سطحی نزدیک‌تر می‌شود که نیازی به دفاع با ذخایر بانکی نخواهد داشت.
برخی از تحلیلگران انتظار دارند لیر در برابر دلار در محدوده 25 تا 28 کاهش یابد.
تحت فشار اردوغان، بانک مرکزی نرخ بهره خود را از ۱۹ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۸.۵ درصد کاهش داد تا رشد و سرمایه‌گذاری را تقویت کند. اما در دسامبر 2021 بروز یک بحران مالی، نزول ارزش لیر را به همراه داشت و تورم را در سال گذشته میلادی به بالاترین سطح در 24 سال اخیر و بالای 85 درصد رساند. بازگشت شیمشک که در سال‌های 2009 تا 2018 وزیر دارایی و معاون نخست‌وزیر بود، نشان‌دهنده دور شدن از کاهش غیرمتعارف نرخ‌های بهره با وجود تورم بالا است؛ معضلی که کاهش بیش از 80 درصدی ارزش لیر را در پنج سال گذشته رقم زده است.

پربیننده ترین خبرها