رایزنی وزیران امورخارجه آمریکا و عربستان در ریاض

رایزنی وزیران امورخارجه آمریکا و عربستان در ریاض
پنج‌شنبه 18 خرداد 1402 - 03:03

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان چهارشنبه با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و دوطرف درخصوص مسائل مهم جهانی و منطقه‌ای گفت وگو کردند.

العالم-عربستان

این دیدار در حاشیه نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج در مقر دبیرخانه این شورا در ریاض انجام شده است.

در این دیدار راه‌های شراکت راهبردی میان عربستان و آمریکا، راه‌های تقویت همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف و نیز بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی و تلاش‌های انجام شده در این زمینه‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

از مهم‌ترین محورهای این دیدار، موضوعات مطرح شده در نشست کشورهای حاشیه خلیج فارس و آمریکا و راه‌های تقویت روابط این کشورها و واشنگتن در زمینه‌های مختلف بوده است.

در این دیدار ریما بنت بندر بن سلطان سفیر ریاض در آمریکا، «سعودی الساطی» معاون سیاسی وزیر امورخارجه و «سامی الصالح» معاون وزیر مشاور در امور کشورهای آفریقایی عربستان نیز حضور داشتند.

ساعاتی پیش یک مقام آمریکایی اعلام کرد بلینکن با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ۱۰۰ دقیقه درباره طیف گسترده ای از مسائل اعم از اسرائیل، جنگ یمن، سودان و حقوق بشر گفت وگو کرده است.

پیش‌بینی شده است که بخش عمده ای از گفتگو میان بلینکن و محمدبن سلمان تحت تاثیر عادی‌سازی احتمالی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل باشد. این درحالی است که مقامات احتمال هرگونه پیشرفت فوری یا عمده در این موضوع را منتفی دانسته اند.

این مقام آمریکایی بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت: «دو طرف در مورد ظرفیت عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل گفتگو کردند و با ادامه گفت وگو درباره این موضوع موافقت کردند.»

ايرنا

پربیننده ترین خبرها