بازدید زلنسکی از منطقه سیل‌زده در خرسون + فیلم

پنج‌شنبه 18 خرداد 1402 - 16:25

رئیس‌جمهور اوکراین از منطقه سیل‌زده در خرسون و عملیات تخلیه آن بعد از تخریب سد «کاخوفکا»، بازدید کرد.

العالم - اروپا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زلنسکی گفت او در سفر کاری به خرسون برای بحث درباره خارج کردن ساکنان از مناطق در معرض سیل، رفع وضعیت اضطراری ناشی از انفجار سد و حمایت از مردم مناطق سیل‌زده به سر می‌برد.

پیش‌تر، «اولکساندر پروکودین» رئیس اداره نظامی منطقه خرسون که کی‌یف منصوب کرده، در پیامی تلگرامی اعلام کرد حدود ۶۰۰ کیلومترمربع از این منطقه در پی تخریب سد کاخوفکا زیر آب رفته و میانگین سطح اّب تا صبح پنجشنبه ۵.۶۱ متر بوده است.

روسیه منطقه خرسون را در پی یک همه‌پرسی به خاک خود الحاق کرده اما همچنان بخش‌هایی از آن تحت کنترل اوکراین است.

رسانه‌های روس هم به نقل از «ولادیمیر لئونتیف» شهردار شهر «نووا کاخوفکا» که مسکو منصوب کرده، گزارش دادند پنج نفر در پی تخریب سد کاخوفکا در منطقه خرسون در جنوب اوکراین جان خود را از دست دادند. روسیه در پی انفجار و تخریب سد در خرسون، در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

مقام‌های خدمات اضطراری روسیه گفته‌اند پس از تخریب این سد ۱۴ هزار خانه زیر آب رفته و حدود چهار هزار و ۳۰۰ نفر از منطقه خارج شده‌اند.

سد مهم کاخوفکا روی رودخانه دنیپرو یک زیرساخت حیاتی است که حدود ۱۸ کیلومتر مکعب آب در مخزن کاخوفکا را در خود جای داده و آب بسیاری از بخش‌های جنوبی اوکراین و شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه الحاق شد را تامین می‌کند.

این سد همچنین آب نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را تامین می‌کند که در بخش بالای آن قرار دارد و تحت کنترل روسیه است.

در پی این حادثه، کی‌یف انگشت اتهام را به سمت مسکو گرفته اما «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در اولین واکنش به حادثه رخ داده در سد کاخوفکا در منطقه خرسون، آن را اقدام وحشیانه خواند که اوکراین تحت هدایت غرب سازماندهی کرد. وی همچنین گفت این اقدام منجر به فاجعه زیست‌محیطی و انسانی در مقیاس بزرگ شده است.

اکنون نگرانی‌های فزاینده به خطرات ناشی از آن برای حیات وحش، زمین‌های کشاورزی، خانه‌ها و منابع آب و آلودگی احتمالی رودخانه دنیپرو به دلیل نشت مواد شیمیایی صنعتی از نیروگاه برق آبی نووا کاخوفکا معطوف شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها