تداوم درگیری های سودان؛ فرار هزاران نفر به آفریقای مرکزی

پنج‌شنبه 18 خرداد 1402 - 22:40

اکنون جنگ میان دو طرف درگیری در سودان، بر سر منابع، انبارهای اسلحه و سوخت است.

العالم - سودان

به گزارش العالم، درگیری‌های شدیدی بین ارتش سودان و نیروهای مسلح واکنش سریع در جنوب خارطوم، پایتخت سودان در جریان است، این حملات به آتش‌سوزی در انبارهای سوخت و گاز در منطقه شجره منجر شده است.

منطقه شجره در پایتخت سودان شاهد درگیری های گسترده بین ارتش و گروه مسلح واکنش سریع و استفاده آنها از سلاح های سنگین و سبک و نیز استفاده از توپخانه و بمباران با هواپیماهای جنگی بود.

درگیری ها در اطراف کارخانه تسلیحاتی و اردوگاه صنایع دفاعی یرموک که گمان می رود حاوی مقادیر زیادی سلاح است، ادامه دارد و گزارش های ضد و نقیض در مورد اینکه کدام طرف کنترل اردوگاه را در دست گرفته مخابره شده است.

ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع از شامگاه سه‌شنبه گذشته برای کنترل این کارخانه که در نزدیکی انبارهای سوخت و گاز قرار دارد و در خطر انفجار قرار است، در حال نبرد هستند.

ادامه درگیری ها در سودان همچنین مانع از رسیدن کمک ها به نیازمندان می شود. همزمان سازمان های بین المللی نسبت به تشدید بحران انسانی در سودان هشدار می دهند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: «ما می خواهیم شاهد توقف کامل خشونت در سودان باشیم تا بتوانیم به کسانی که نیاز به کمک دارند امداد رسانی کنیم.»

وزارت بهداشت سودان اعلام کرد که حداقل 780 غیرنظامی از زمان آغاز درگیری ها و صدها نفر در دارفور غربی کشته شده اند. علاوه بر این اجساد زیادی هنوز جمع آوری یا ثبت هویت نشده اند.

با توجه به کمبود دارو، تجهیزات پزشکی، کادر پزشکی و نیروهای داوطلب در دارفور از سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی خواسته‌ شده تا کمک‌های فوری پزشکی ارائه کنند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) اعلام کرد که حدود 10هزار نفر از طریق کشور همسایه سودان وارد جمهوری آفریقای مرکزی شده اند.

بر این اساس، کشورهایی از جمله آمریکا، عربستان سعودی، امارات و اتحادیه اروپا در بیانیه ای مشترک خواستار این شدند که هر دو طرف درگیری فوراً با پایبندی به تعهدات خود، برای حل مسائل مربوط به نقض‌ آتش بس و رسیدن به یک صلح پایدار به گفتگوهای جده باز گردند.

پربیننده ترین خبرها