هشدار سازمان ملل درباره خطر گرسنگی در سودان، هائیتی، بورکینافاسو و مالی

هشدار سازمان ملل درباره خطر گرسنگی در سودان، هائیتی، بورکینافاسو و مالی
دوشنبه 8 خرداد 1402 - 13:19

چهار کشور سودان، هائیتی، بورکینافاسو و مالی در بالاترین سطح هشدار غذایی به افغانستان، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن می‌پیوندند.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، دو آژانس سازمان ملل روز دوشنبه نسبت به افزایش شرایط اضطراری غذایی از جمله گرسنگی در سودان به دلیل تشدید درگیری، و در هائیتی، بورکینافاسو و مالی به دلیل محدودیت رفت و آمد افراد و کالاها هشدار دادند.
این چهار کشور در بالاترین سطح هشدار به افغانستان، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن می‌پیوندند و جوامع آنها در حال حاضر با گرسنگی مواجه شده‌اند یا پیش‌بینی می‌شود با خطر سقوط «به سوی شرایط فاجعه‌بار» روبرو شوند.
گزارش برنامه جهانی غذا و سازمان خواربار و کشاورزی، خواستار توجه فوری برای حفظ جان و مشاغل مردم است. این آژانس‌ها می‌گویند فراتر از 9 کشوری که بالاترین سطح نگرانی را دارند، 22 کشور به عنوان «نقاط حساس» در معرض خطر ناامنی غذایی حاد شناسایی شده اند.
کو دونگیو، مدیر کل فائو در این خصوص گفت: «اگر می‌خواهیم به امنیت غذایی جهانی برای همه دست یابیم و اطمینان حاصل کنیم که هیچ‌کس با معضل غذایی درگیر نشود، مسیرهای متداول دیگر گزینه‌ای مطلوب در چشم‌انداز خطر امروزی نیستند.»
او خواستار اقدام فوری در بخش کشاورزی شد تا مردم از آستانه گرسنگی دور شوند و برای بازسازی معیشت خود کمک دریافت کنند. او همچنین خواستار ارائه راه حل‌های بلندمدت برای رسیدگی به علل ریشه‌ای ناامنی غذایی شد.
این گزارش به گسترش احتمالی درگیری در سودان، عمیق‌تر شدن بحران‌های اقتصادی در کشورهای فقیر و افزایش بیم از پیش‌بینی پدیده اقلیمی ال‌نینو برای اواسط سال 2023 اشاره می‌کند که می‌تواند باعث ایجاد تغییرات آب و هوایی در کشورهای آسیب‌پذیر شود.
گزارش یادشده هشدار می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود یک میلیون نفر از سودان فرار کنند، در حالی که 2.5 میلیون نفر دیگر در داخل سودان در ماه‌های آینده با گرسنگی شدید روبرو خواهند شد زیرا مسیرهای عرضه از بندر سودان به دلیل مشکلات ایمنی مختل شده است.
سیندی مک‌کین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا نیز نسبت به پیامدهای «فاجعه‌بار» وضعیت کنونی هشدار داد مگر اینکه اقدام روشنی برای «کمک به مردم به منظور سازگاری با تغییرات اقلیمی و در نهایت جلوگیری از قحطی» وجود داشته باشد..
مک‌کین گفت: «نه تنها افراد بیشتری در نقاط بیشتری در سراسر جهان گرسنه می‌شوند، بلکه شدت گرسنگی آنها وخیم‌تر از همیشه است».

پربیننده ترین خبرها