انتخاب رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه با هدف حل بحران اقتصادی

جمعه 19 خرداد 1402 - 21:23

ترکیه از چند ماه گذشته با تورم و کاهش ارزش لیر مواجه است و بعد از انتخابات ، اکنون چشم امید مردم ترکیه به وعده هایی است که درجریان تبلیغات انتخاباتی برای اصلاح وضعیت اقتصادی داده شد.

العالمترکیه

انتخابات درترکیه به پایان رسید و دولت تشکیل شد، اما کاهش ارزش لیر به شکل بی سابقه متوقف نشده است و لیر ار مرز 23.5 گذشت.

"توفیق کادان" نویسنده و روزنامه نگار ترکیه ای به خبرنگار العالم گفت: دولت پیش از این از طریق سرمایه گذاری ها و نیز بهبود روابط سیاسی کشور برای نجات اقتصاد کشور تلاش می کرد. کاهش ارزش لیر بر اوضاع کلی کشور تاثیر می گذارد و همه منتظر هستند تا ببینند اوضاع اقتصادی کشور به کجا کشیده خواهد شد.

"کان ارسلان" روزنامه نگار ترکیه ای نیز به العالم گفت: پس از تعیین محمد شیمشیک به عنوان وزیر اقتصاد ترکیه ، همه در انتظار بهبود وضعیت لیر و جذب سرمایه گذاران جدید به کشور بودند. اما به نظر می رسد که ارزیابی فعلا زود است و امیدواریم اوضاع در روزهای آتی بهبود یابد.

"محمد شیمشیک" وزیر اقتصاد ترکیه که مورد اعتماد سرمایه گذاران و محافل مردمی است ، گفت که تیمش سیاست عقلانی را برای رسیدگی به وضعیت نابسامان اقتصادی درپیش خواهد گرفت اما تاکید دارد که بحران اقتصادی برای اصلاح شدن به زمان نیاز دارد.

به اعتقاد ناظران، بخشی از بحران اقتصادی به بی ثباتی در بانک مرکزی برمی گردد و انتظار می رود با انتخاب " حفیظه غایه " به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی، ثبات به بانک مرکزی بازگردد.

مردم ترکیه امیدوارند که وضعیت اقتصادی در کشور که همواره با کاهش ارزش لیره مواجه بوده است، بهبود پیدا کند. این کاهش قیمت پول ترکیه موجب افزایش تورم شده که معیشت شهروندان را با مشکل روبرو کرده است.

پربیننده ترین خبرها