واشنگتن پست: بن سلمان آمریکا را به قطع روابط تهدید کرده است

واشنگتن پست: بن سلمان آمریکا را به قطع روابط تهدید کرده است
شنبه 20 خرداد 1402 - 12:05

روزنامه واشنگتن پست با استناد به یک سند محرمانه اطلاعاتی، نوشت که ولی‌عهد سعودی دولت بایدن را به انتقام اقتصادی و قطع روابط تهدید کرده است.

العالم - عربستان سعودی

یک روزنامه آمریکایی با انتشار گزارشی نوشت که در پی تشدید اختلافات ریاض و واشنگتن بر سر نفت، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی، دولت بایدن را تهدید کرده است.

روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی که صبح جمعه (دیروز، ۹ ژوئن)، منتشر کرد؛ نوشت: «ولی‌عهد سعودی به استفاده از سلاح تحریم علیه منافع آمریکا، در صورتی که "جو بایدن" رئیس‌جمهور این کشور به تهدیدش علیه ریاض به دلیل کاهش میانگین تولید نفت خام، عمل کند، تهدید کرده است».

این روزنامه نوشت که بر اساس یک سند اطلاعاتی محرمانه آمریکا، پس از آنکه، بایدن تهدید کرد که تصمیم سال گذشته عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت در سایه افزایش بهای انرژی، «عواقبی» را برای عربستان سعودی خواهد داشت، محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان نیز به صورت غیرعلنی به قطع روابط بین دو کشور و گرفتن انتقام اقتصادی از آمریکا تهدید کرد.

بر اساس این گزارش، «اما به صورت علنی، دولت عربستان با آرامش از تصمیم خود [در کاهش تولید نفت]، از طریق بیانیه‌های دیپلماتیک دفاع کرد؛ اما به صورت غیر علنی، ولی‌عهد آمریکا را تهدید کرد که روابط چند دهه‌ای میان ایالات متحده و عربستان را تغییر می‌دهد و در صورت تقابل واشنگتن با کاهش‌ تولید نفت، هزینه‌های اقتصادی قابل توجهی را بر واشنگتن تحمیل می‌کند».

بر اساس این سند محرمانه، بن سلمان با اشاره به اینکه «دیگر با دولت آمریکا تعامل نخواهد کرد»، وعده «تحمیل عواقب اقتصادی قابل توجهی برای واشنگتن» را داد.

هشت ماه از زمانی که بایدن، ریاض را تهدید کرده بود گذشته و هیچ تحریمی علیه عربستان سعودی صورت نگرفت و بن‌سلمان نیز به روابط طبیعی خود با مقامات ارشد آمریکایی از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ادامه داد و آخرین دیدار آن‌ دو به هفته پیش در شهر ساحلی جده باز می‌گردد.

واشنگتن پست در ادامه گزارش خود نوشت: «مشخص نیست تهدید ولی‌عهد سعودی مستقیما به مقامات آمریکایی ابلاغ شده یا از طریق استراق سمع الکترونیکی این پیام به طرف آمریکایی رسیده است. اما به هر حال، این شتاب دراماتیک تحولات و این تهدید، تنش موجود در قلب یک رابطه دیرینه مبتنی بر نفت در قبال امنیت را آشکار می‌کند که با افزایش توجه به سمت خاورمیانه به سرعت در حال تغییر است».

به گزارش فارس، پس از انتشار این سند، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، با ابراز بی‌اطلاعی از این تهدید سعودی‌ها، گفت: «ما در جریان چنین تهدیدهایی از سوی عربستان سعودی نیستیم».

روزنامه رأی الیوم، با بازنشر این گزارش واشنگتن پست در ادامه با اشاره به تداوم اختلافات ریاض - واشنگتن نوشت که پس از نشست های بلینکن، به نظر می رسد که هنوز اختلافاتی در مورد خواسته‌ عربستان سعودی در خصوص تولید انرژی هسته‌ای وجود دارد، امری که از نظر واشنگتن و سایرین خطرناک است.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان نیز در پاسخ به این امر اعلام کرد:«در حالی که ریاض از حمایت آمریکا در برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود استقبال می‌کند، پیشنهادهای دیگری نیز وجود دارد».

به نظر می‌رسد که بن‌فرحان به طور غیرمستقیم تهدید کرد که عربستان سعودی می‌تواند به جای آمریکا، همکاری خود را با چین در زمینه انرژی هسته‌ای تقویت کند.

پربیننده ترین خبرها