نامزد ریاست جمهوری لبنان: خودم را بر کسی تحمیل نمی‌کنم

نامزد ریاست جمهوری لبنان: خودم را بر کسی تحمیل نمی‌کنم
يکشنبه 21 خرداد 1402 - 22:15

نامزد تصدی پست ریاست جمهوری لبنان در سخنانی گفت که برای به دست آوردن این پست خودش را بر کسی تحمیل نمی‌کند.

العالم - لبنان

به گزارش پایگاه خبری العهد، سلیمان فرنجیه رئیس جریان «المرده» و نامزد ریاست جمهوری لبنان در سخنانی در این باره اظهار داشت: نام من برای ریاست جمهوری در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۸ مطرح شد و هر نماینده‌ای می‌تواند هر کسی را که تصور می کند چشم انداز او را برای لبنان آینده محقق می‌کند، انتخاب کند.

فرنجیه گفت: من هرگز از تعلقم به یک جناح سیاسی خجالت نکشیده‌ام، اما زمانی که رئیس جمهور شوم، متعلق به همه لبنانی‌ها خواهم بود.

وی همچنین درباره حمایت حزب «القوات اللبنانیه» به ریاست سمیر جعجع از «جهاد ازعور» برای تصدی پست ریاست جمهوری لبنان نیز افزود: مشکل القوات با حزب الله نیست، بلکه مشکل هر مسیحی آزاد اندیشی است که بتواند مسیحیان را به لبنان بازگرداند.

نامزد ریاست جمهوری لبنان خطاب به جریان آزاد ملی لبنان به رهبری جبران باسیل به عنوان حامی دیگر ازعور نیز تاکید کرد: شما نامزدی خارج از نظام می خواهید و این درحالی است که نامزد باید فرزند این نظام است.

فرنجیه ادامه داد: من خودم را به کسی تحمیل نمی‌کنم و اگر روی نامزدی ملی که کشور را نجات دهد، توافق شود و اجماع و اکثریت روی او باشد، من مخالفتی ندارم.

پیش از این شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی گفت که نمایندگان پارلمانی حزب الله در جلسه چهارشنبه پارلمان شرکت می‌کنند و به «سلیمان فرنجیه» برای تصدی پست ریاست جمهوری رأی خواهند داد.

پیشتر «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان چهارشنبه هفته جاری را برای برگزاری جلسه نهاد قانون گذاری لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری جدید کشورش تعیین کرده بود.

درحالی که حزب الله و جنبش امل لبنان حمایت خود را از «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند، جناح مقابل «جهاد ازعور» را به عنوان نامزد خود برای تصدی این پست معرفی کرده است؛ هرچند تردید جدی درباره توانایی این جناح برای تامین رای لازم برای ازعور در پارلمان جهت پیروزی وجود دارد.

تداوم خلاء در نهاد ریاست جمهوری لبنان در سایه پافشاری احزاب و جریان‌های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود، پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم جدیدی کرده است که تلاش‌ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

به گزارش ایرنا، پارلمان لبنان با وجود برگزاری یازدهمین جلسه متوالی برای انتخاب ریاست جمهوری تاکنون نتوانسته است جانشین «میشل عون» رئیس جمهور سابق که دوره ریاستش در اکتبر گذشته به پایان رسید را تعیین کند.

پربیننده ترین خبرها