آمریکا قصد دارد با هدف مقابله با چین بار دیگر به یونسکو بپیوندد

آمریکا قصد دارد با هدف مقابله با چین بار دیگر به یونسکو بپیوندد
دوشنبه 22 خرداد 1402 - 08:54

واشینگتن 5 سال پیش و در زمان حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید از یونسکو خارج شد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، دولت جو بایدن رییس جمهور آمریکا، می‌گوید ایالات متحده پس از غیبت پنج ساله - که از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ آغاز شد، بار دیگر به نهاد آموزشی و علمی سازمان ملل متحد (یونسکو) خواهد پیوست.
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: اواخر هفته گذشته نامه‌ای را برای پذیرش مجدد به این نهاد مستقر در پاریس، موسوم به یونسکو تحویل داده است. این وزارتخانه گفت نامه 8 ژوئن ریچارد ورما، معاون وزیر امور خارجه در امور مدیریت، "طرحی برای پیوستن مجدد ایالات متحده به سازمان" پیشنهاد کرده است.
این وزارتخانه در بیانیه خود اعلام کرد: «هر گونه اقدامی مستلزم موافقت اعضای فعلی یونسکو است و درک ما این است که ریاست یونسکو پیشنهاد ما را در روزهای آینده به اعضا منتقل خواهد کرد».
جزئیات این پیشنهاد هنوز روشن نیست. ایالات متحده مبلغ قابل توجهی به این سازمان برای پرداخت بدهی های معوقه بدهکار است. اما در اوایل امسال، دولت 150 میلیون دلار در برنامه بودجه جاری خود برای پرداخت هزینه بازگشت به یونسکو در نظر گرفت.
آمریکا و یونسکو در چهار دهه گذشته پس از جدال‌هایی عمدتاً بر سر مسائل ایدئولوژیک در طول جنگ سرد و اخیراً درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین، روابطی پرتنش داشته اند.
رونالد ریگان، رئیس جمهور پیشین، ایالات متحده را در سال 1983 از یونسکو خارج کرد، اما جورج دابلیو بوش بار دیگر در سال 2002 به آن پیوست. ترامپ در سال 2017 ایالات متحده را با ادعای اقدامات ضد اسرائیلی از این آژانس خارج کرد. این تصمیم در ژانویه 2018 اجرایی شد.
دولت بایدن هنگام آغاز به کار خود اعلام کرد قصد دارد بار دیگر به یونسکو بپیوندد. و در ماه مارس، زمانی که بودجه سال مالی آینده ارائه شد، معاون وزیر امور خارجه در امور مدیریت گفت دولت معتقد است پیوستن مجدد به یونسکو به ایالات متحده در رقابت جهانی با چین کمک می‌کند. چین که مبالغ هنگفتی را در آژانس‌های سازمان ملل سرمایه‌گذاری کرده است.

پربیننده ترین خبرها