پامپئو هم علیه ترامپ موضع گرفت

پامپئو هم علیه ترامپ موضع گرفت
چهارشنبه 24 خرداد 1402 - 00:29

وزیر خارجه دونالد ترامپ که یکی از نزدیک‌ترین و همسوترین مشاوران ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری او محسوب می‌شد علیه رئیس سابق خود موضع گرفت.

العالم - آمریکا

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه سابق آمریکا که یکی از نزدیک‌ترین مشاوران «دونالد ترامپ» در دوران ریاست‌جمهوری او محسوب می‌شد روز سه‌شنبه حین برگزاری جلسه استماع دادگاه برای تفهیم اتهام ترامپ علیه رئیس سابقش موضع گرفت.

مصاحبه پامپئو با شبکه خبری فاکس‌نیوز در حالی انجام می‌شد که ترامپ برای تفهیم اتهام در پرونده نگهداری اسناد محرمانه وارد دادگاه «ویلکی فرگوسن»، در شهر «میامی» ایالت فلوریدا شده بود.

پامپئو در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت: «چنانچه این ادعاها صحت داشته باشند- که شواهد زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند صحت دارند- رئیس‌جمهور ترامپ اسناد طبقه‌بندی‌شده را در جایی نگهداری کرده که نباید نگهداری می‌کرده و بعداً وقتی به او فرصت داده شده آنها را برگرداند انتخابش این بوده که این کار را بنا به هر دلیلی انجام ندهد.»

ترامپ روز سه‌شنبه بعد از ورود به دادگاه «ویلکی فرگوسن» تحت بازداشت قرار گرفت. او در جلسه استماع دادگاه ادعای بی‌گناهی کرد و همه ۳۷ اتهام مطرح‌شده علیه خودش در این پرونده را رد کرد.

این نخستین بار است که یک رئیس‌جمهور سابق آمریکا در دادگاه فدرال متهم می‌شود. او همچنین نخستین رئیس‌جمهور آمریکا بود که در دوران حضورش در قدرت ۲ بار استیضاح شد.

محاکمه ترامپ تقریباً یک سال بعد از آن صورت می‌گیرد که اف.بی.آی بعد از جستجوی محل سکونت ترامپ در عمارت «مار-ئه-لاگو» بیش از ۱۰۰ سند محرمانه کشف کرد.

پامپئو در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت در دورانی که او نماینده کنگره و بعد از آن رئیس سیا و وزیر خارجه آمریکا در دولت ترامپ بود «صدها هزار» سند طبقه‌بندی‌شده در اختیار او قرار داشته است.

او گفت: «همه ما ممکن است اشتباه کنیم و این سندها را به جای اشتباهی ببریم اما وقتی کسی آنها را پیدا می‌کند باید آنها را بازگرداند. انجام ندادن این کار با محافظت از سربازان، دریانوردان، پرسنل نیروی هوایی و تفنگداران دریایی آمریکا ناهمخوان است و اگر ادعاها درست باشند بعضی از این سندها، سندهای بسیار مهمی بوده‌اند. بنابراین، انجام این کار اشتباه است.»

نگهداری اطلاعات کشور، تلاش برای ممانعت از اجرای عدالت، مخفی‌سازی مفسدانه اسناد، مخفی‌سازی اسناد مرتبط با تحقیقات فدرال و بیان اظهارات غلط از جمله موارد اتهامی هستند که ترامپ با آنها روبرو شده است.

این دومین بار در سال جاری است که ترامپ برای تفهیم اتهام در دادگاه حاضر می‌شود. او در ماه آوریل هم در پرونده دیگری که مربوط به پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن است در دادگاهی در نیویورک تفهیم اتهام شده بود.

با این حال، طبق آنچه کارشناسان مسائل حقوقی در آمریکا می‌گویند در پرونده جدید به دلیل محاکمه ترامپ در یک دادگاه فدرال ممکن است مجازات‌های سنگین‌تری از جمله حبس در انتظار او باشد.

موضع‌گیری پامپئو علیه ترامپ را می‌توان نشانه‌هایی احتمالی از تلاش سیاستمداران جمهوری‌خواه برای فاصله گرفتن از ترامپ در بحبوحه تلاش‌های او برای کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ تعبیر کرد.

همزمان با مصاحبه پامپئو، «کن باک»، نماینده جمهوری‌خواه کنگره که از طرفداران ترامپ بود در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت چنانچه ترامپ محکوم شود به حمایتش از او ادامه نخواهد داد.

او گفت: «چنانچه او به دلیل استفاده نادرست از اطلاعات و پنهان کردن آگاهانه آن مجرم شناخته شود مطمئنا از یک مجرم برای رسیدن به کاخ سفید حمایت نخواهم کرد.»

سی و یک مورد از اتهامات ترامپ - طبق گفته کارشناسان - ذیل «قانون جاسوسی آمریکا» قابل بررسی هستند. چنانچه فردی ذیل این قانون مجرم شناخته شود می‌تواند به تحمل حبس تا ۱۰ سال محکوم شود.

چهار اتهام دیگر به مخفی کردن اسناد، توطئه و مضایقه اطلاعات مربوط می‌شوند که هر یک می‌توانند با مجازات تا ۲۰ سال حبس جریمه شوند.

دو اتهام دیگر- اظهارات غلط و تلاش برای مخفی‌کاری- نیز هر یک می‌توانند با تحمل حبس تا ۵ سال روبرو شوند.

کارل توبیاس، استاد دانشگاه حقوق در دانشگاه ریچموند ویرجینیا به بی بی سی گفت: «این اتهامات بسیار جدی است. جزئیات زیادی در [اتهامات علیه ترامپ] وجود دارند و بخشی از آنها بسیار بد است.»

او گفت: «البته همه اینها باید ثابت شود، اما اطلاعات خیلی زیادی در کیفرخواست وجود دارد که برای من مجاب‌کننده به نظر می‌رسند و ممکن است برای هیئت منصفه هم همین‌طور باشد.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها