جلسه پارلمان لبنان آغاز شد/ شکست پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور

جلسه پارلمان لبنان آغاز شد/ شکست پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور
چهارشنبه 24 خرداد 1402 - 11:35

جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری با حضور یکصد و بیست و دو نماینده آغاز شد و همان طور که پیش بینی می شد پس از اتمام رای گیری هیچکدام از نامزدها حد نصاب لازم آرا را برای تصدی پست ریاست جمهوری به دست نیاوردند.

العالم ـ لبنان

در جلسه امروز (چهارشنبه) پارلمان لبنان رقابت بین دو نامزد تصدی پست ریاست جمهوری یعنی «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده و مورد حمایت حزب الله و جنبش امل و هم پیمانان آنها و جهاد ازعور نامزد جناح مخالفان بود.

رأی گیری پارلمان لبنان برای دوازدهمین بار جهت انتخاب رییس جمهور این کشور در این نهاد قانونگذاری آغاز شد.

پس از پایان رای گیری، شمارش آرا برای انتخاب رئیس جمهور آغاز شد.

پارلمان لبنان در دوازهمین جلسه برای انتخاب رئیس جمهور باز هم در تعیین رییس جمهور این کشور شکست خورد و نامزدهای معرفی شده نتوانستند حد نصاب لازم آرا را به دست بیاورند.

پایان جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور

جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور پس از اتمام رای گیری و شکست در زمینه پر کردن خلاء ریاست جمهوری، پایان یافت.

نتایج رای گیری پارلمان لبنان حاکی است که سلیمان فرنجیه، 51 رای، جهاد ازعور 59 رای از آرای نمایندگان مجلس را کسب کردند.

همچنین هفت نماینده نام «زیاد بارود» وزیر سابق لبنان، هفت نماینده هم نام «لبنان الجدید» و دو نماینده نام «جوزف عون» فرمانده ارتش لبنان را به صندوق انداختند، یک رای نیز سفید به صندوق انداخته شد و یک رای هم باطل اعلام شد.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان پیش از این در گفت وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم گفت، جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور سرنوشت ساز نخواهد بود. تصور نمی کنم این جلسه دستاوردی داشته باشد. برخی از احزاب می خواهند در این جلسه با سلیمان فرنجیه مقابله کنند درحالی که نامزدی در برابر وی وجود ندارد که دیدگاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داشته باشد.

وی افزود: هدف گروه ها از ملاقات یکدیگر در این نشست، مقابله با فرنجیه و رویارویی با طرفهای اصلی در کشور است. این روش هیچ نتیجه ای ندارد بلکه باید اجماع و اتفاق نظر وجود داشته باشد و حاضران تلاش کنند بر نقاط اشتراک و نه مقابله تمرکز کنند.

درهمین حال رئیس جریان ملی آزاد لبنان با اشاره به اتفاق نظر این جریان با حزب الله درباره مقاومت و اصل راهبرد دفاعی این کشور گفت که «جهاد ازعور» بهترین نامزد از نظر جریان ملی آزاد برای تصدی پست ریاست جمهوری نیست اما در عین حال اگر نمایندگان این جریان در جلسه امروز پارلمان به او رای ندهند، بازخواست خواهند شد.

جریان ملی آزاد لبنان حمایت خود را از ازعور اعلام داشته است اما برخی گزارش های رسانه ای حاکی است که احتمالاً امروز در جلسه پارلمان برخی از نمایندگان جریان ملی آزاد خارج از اجماع این جریان به ازعور رای ندهند یا به نامزد جناح مقابل (فرنجیه) رای دهند.
همین امر باعث شد که باسیل چند ساعت قبل از شروع رای گیری امروز در پارلمان، این دست از نمایندگان را تهدید کند که اگر چنین کاری انجام دهند، بازخواست خواهند شد.

پربیننده ترین خبرها