آینده مبهم قرارداد غلات با تهدید لاوروف

آینده مبهم قرارداد غلات با تهدید لاوروف
پنج‌شنبه 25 خرداد 1402 - 04:00

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: اگر توافقات قبلی در مورد تمدید صادرات غلات دریای سیاه تا ۱۷ جولای (۲۶ تیر) اجرایی نشود، قرارداد غلات را تمدید نمی‌کنیم.

العالم-ارو‍پا

بر اساس بیانیه‌ای که در سایت رسمی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده است، لاوروف در چهل و ششمین نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه (BSEC) گفت: تمدید قرارداد غلات قابل بحث نیست مگر اینکه بسته توافقات قبلی اجرا شود.

وی افزود: باید مجدداً اعلام کنم که تمدید بیشتر صادرات غلات دریای سیاه مورد بحث نیست مگر اینکه بسته (توافقات) استانبول همانطور که توسط آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل آغاز شده بود، تا ۱۷ جولای (۲۶ تیر) اجرا شود.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: بسته توافقنامه امضا شده در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲، تاکنون فقط در مورد تامین غلات اوکراین اجرا می‌شود و بخشی از توافقنامه که مربوط به صادرات آمونیاک روسیه است هنوز جنبه عملی به خود نگرفته است.

لاوروف افزود: در آن بخش از این توافقنامه که با هدف اطمینان از صادرات محصولات کشاورزی و کودهای کشاورزی روسیه تنظیم شده است، به دلیل تحریم‌های غیرقانونی کشورهای غربی، عملاً هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه آن بخش از این توافقنامه هم که مربوط به صادرات غلات اوکراین است، در حقیقت به یک پروژه تجاری تبدیل شده، تاکید کرد: بر اساس آمار مرکز هماهنگی مشترک (این توافقنامه)، تنها ۳ درصد از غلات صادراتی اوکراین در نهایت به دست فقیرترین کشورهای جهان می‌رسند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد: روسیه در حال بررسی خروج از توافق صادرات غلات دریای سیاه است.

رئیس جمهور روسیه در نشستی با حضور خبرنگاران حوزه نظامی افزود: بیشتر غلات اوکراین، بر خلاف توافقات به کشورهای کاملاً مرفه اتحادیه اروپا می‌رود.

وی تاکید کرد: ما از این موضوع آگاه هستیم. ما به منظور حمایت از کشورهای در حال توسعه و دوستانمان و به منظور لغو تحریم‌ها بر بخش کشاورزی روسیه با این توافق موافقت کردیم اما یک بار دیگر فریب خوردیم.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها