نماینده ویژه پوتین تاکید کرد؛

روس‌ها به افغانستان نروند

روس‌ها به افغانستان نروند
جمعه 26 خرداد 1402 - 11:26

نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان تاکید کرده که روس‌ها باید از سفر به افغانستان خودداری کنند.

العالم - آسیا

"ضمیر کابلوف" در گفت وگو با رسانه روسی "آرتی‌وی‌آی" کشورش گفت: وضعیت در افغانستان وخیم است و ممکن است غیرنظامیان خود را در آتش گروه‌های تروریستی ببینند.

وی با تاکید بر اینکه سفر روس‌ها به افغانستان باید فقط برای انجام کارهای ضروری باشد، گفت: تاکنون سفر بازرگانان روس به افغانستان نیز پس از تضمین‌های امنیتی انجام شده است.

یادآوری می شود ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز دیروز/پنجشنبه در یک نشست خبری گفت که گروه تروریستی داعش در افغانستان که بسیاری از خارجی ها ار در دل خود جای داده است، با حمایت نیروهای خارجی در پی تضعیف ثبات آسیای میانه است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت امنیتی افغانستان وخیم است مدعی شد که تامین مالی گروه تروریستی داعش در افغانستان توسط سرویس‌های اطلاعاتی خارجی انجام می‌شود.

زاخارووا از هیچ کشوری نام نبرد، اما حدود دو هفته پیش، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سفر به تاجیکستان گفت که امریکا از داعش و القاعده در افغانستان پشتیبانی می‌کند.

"ودانت پتل" سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واکنش به اظهارات لاوروف گفته بود که این اظهارات واقعیت ندارد و صرفا تبلیغات روسیه است.

با این وجود ضمیر کابلوف در این مصاحبه با اعلام اینکه گروه طالبان افغانستان بسیار علاقه‌مند ترمیم توپخانه و تانک‌ ها توسط متخصصان روسیه است، گفت که احتمال موافقت دولت روسیه با این درخواست وجود دارد.

وی افزود: اگرچه [طالبان] انبار بزرگی از تسلیحات دارد که از امریکایی‌های فراری به ارث رسیده است. چنین علاقه‌ای [همکاری با روسیه] وجود دارد، اما نمی‌گویم که اشکال عملی پیدا کرده است. امکان آن وجود دارد.»

نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان همچنین گفت که روسیه در سال گذشته با گروه طالبان در مورد فروش مواد نفتی، گندم و چند محصول دیگر به توافق رسیده است.

به گفته کابلوف، کار برای توسعه روابط اقتصادی در جریان است و همه چیز به علاقه طالبان بستگی دارد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها