گزارش العالم از وضعیت کودکان کار در افغانستان + فیلم

دوشنبه 22 خرداد 1402 - 23:13

کارکردن کودکان در افغانستان به سبب چندین دهه جنگ و نیز بحران های اقتصادی و اجتماعی دراین کشور به مساله ای طبیعی تبدیل شده است.

العالم - جهان اسلام

ذبیح الله و سعید با وجود آنکه فقط ده سال دارند، مشغول کار برای امرار معاش خانواده خود هستند. آن‌ها مجبورند از صبح زود تا غروب کار کنند و دست‌هایشان گواه این مطلب است.

سازمان ملل متحد تعداد کودکان کار در افغانستان را حدود 1 میلیون و 600 هزار نفر اعلام کرد؛ اما مسئولان در اینجا می گویند که این آمار دقیق نیست؛ هرچند که به آمار دقیق کودکان کار در این کشور نمی پردازند.

طالبان که بر کشور حکومت می کند، بر این عقیده است که پدیده کار کودکان ناشی از ضعف دولت های قبلی است و ناکامی نهادهای بین المللی در رسیدگی به ریشه های این بحران در گذشته است؛ علیرغم اینکه غرب ادعا می کند که میلیاردها دلار برای کمک به افغانستان هزینه کرده است.

وخامت اوضاع اقتصادی در افغانستان، کودکان را به سمت کار سخت برای ساعات طولانی سوق می دهد تا به خانواده هایشان در مواجهه با چالش های دشوار زندگی کمک کنند.

در افغانستان، کودکی معنای خود را از دست داده است و مشکلات معیشتی بر آینده و رشد عملی، فکری و جسمی کودکان تأثیر منفی گذاشته است.

پربیننده ترین خبرها