قانونگذار آمریکایی: سفر رئیسی دهن‌کجی به آمریکاست

قانونگذار آمریکایی: سفر رئیسی دهن‌کجی به آمریکاست
جمعه 26 خرداد 1402 - 11:48

قانونگذار آمریکایی سفر رئیس جمهور ایران به آمریکای لاتین را نشانه شکست کامل سیاست‌های واشنگتن در نیمکره غربی خواند.

العالم - آمریکا

«ماریا الویرا سالازر» قانونگذار جمهوریخواه آمریکایی از دولت «جو بایدن» به خاطر عدم چشم انداز روشن درباره آمریکای لاتین و ایجاد فرصت برای کشورهای رقیب مانند ایران و ایجاد روابط نزدیکتر با کشورهای این منطقه و ایجاد جای پای محکم در حیاط خلوت آمریکا شدیدا انتقاد کرد.

براساس گزارش شبکه فاکس نیوز، سالازر رئیس کمیته فرعی مجلس نمایندگان آمریکا در امور نیمکره غربی گفت: رهبری ضعیف دولت بایدن به بدترین بازیگران جهانی اجازه داده است تا بدون هزینه در نیمکره ما نفوذ کنند. سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا سرپیچی آشکار از ایالات متحده و نشانه شکست کامل سیاست واشنگتن در آمریکای لاتین است.

آیت الله ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در راس هیاتی بلند پایه عازم آمریکای لاتین شد. وی ابتدا به کاراکاس سفر کرد و پس از دیدار با نیکلاس مادورو و امضای چندین توافق و تفاهم نامه اقتصادی و فرهنگی به نیکاراگوئه رفت. آیت الله رئیسی در سومین مقصد خود در آمریکای لاتین روز پنج شنبه وارد هاوانا پایتخت کوبا شد.

این قانونگذار آمریکایی در ادامه افزود: «ما باید روابط خود را با دوستانمان در منطقه آمریکای لاتین بازسازی کنیم آنقدر که بتوانیم یک جبهه متحد علیه کشورهایی که از رژیم جمهوری اسلامی ایران برای سفر به نیمکره ما دعوت می‌کنند تشکیل بدهیم.»

«امانوئل اتالونگی» پژوهشگر ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسیها» نیز درباره سفر رئیس جمهور ایران به کشورهای آمریکای لاتین بیخ گوش آمریکا گفته، «هدف اصلی ایران ایجاد اتحادی با دولتهای همفکر برای از بین بردن نفود ایالات متحده در نیمکره غربی و به چالش کشیدن واشنگتن در حیاط خلوت این کشور است...»

در این سفر دوره‌ای سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه مقاصد آقای رئیس جمهور بودند و همکاری‌های گسترده اقتصادی، سیاسی و امنیتی مورد توافق قرار گرفت.

یکی از نکات مهم این سفر در ونزوئلا و حوزه نفت و انرژی بود که قرار شد تبادلات بسیار گسترده‌ای انجام شود و تجارت میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین تسهیل گردد و موانع گمرکی و مقرارت دست و پا گیر حتی المقدور برطرف شود.

استفاده از پولهای ملی به جای دلار به عنوان هدف گذاریِ این سفرها قرار گرفت و طرفین در این راستا توافقاتی انجام داده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها