رئیسی: آمریکای لاتین یک منطقه راهبردی در جهان است

جمعه 26 خرداد 1402 - 16:45

رئیس جمهور که به دعوت رسمی روسای جمهور سه کشور آمریکای لاتین به ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا سفر کرده‌بود، به تهران بازگشت.

العالم ـ ایران

رئیسی در بدو ورود به کشورمان گفت: آمریکا لاتین یک منطقه راهبردی در جهان است و دارای ذخایر طبیعی و انسان های فرهیخته و اندیشمند است.

وی افزود: این منطقه سالهاست که در مقابل نظام سلطه ایستادگی می‌کند و در تاریخ آمریکا لاتین کشورهایی است که چند دهه مبارزه با نظم کنونی ناعادلانه در جهان در کارنامه خود دارند‌ و وجه مشترک آن استقلال طلبی و عدالت خواهی است. اساس انقلاب اسلامی بر استقلال خواهی و توجه به رای مردم و عدالتخواهی است.

رئیس جمهور تاکید کرد: بنای سیاست خارجی در دولت سیزدهم تعادل در برقراری و ارتباط با تمامی‌کشورهای جهان است و هر کشوری بخواهد با ایران ارتباط خوب وسازنده با نگاه به منافع دو کشور داشته باشد، این زمینه برای او فراهم است و اگر کسانی بخواهد با ما دشمنی کنند طبیعتا نگاه ما مقاومت و ایستادگی است.

وی ادامه داد: در این سفر ۳۵ سند تفاهم و توافق با این سه کشوردر حوزه های مختلف اعم از انرژی صنعت و معدن و نیروگاه به امضا رساندیم و اساس کار این بود که صدور خدمات فنی مهندسی، صادرات محصولات دانش بنیان، تامین مواد اولیه با قیمت مناسب و ایجاد بازارهای جدید صورت بگیرد‌.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کر: در زمینه انرژی تفاهم نامه هایی در حوزه بالا دستی و پایین دستی منعقد شد که اگر اینها اجرایی شوند به دنبال اقداماتی که در این دو سال صورت‌گرفته اتفاقات خوبی را به ارمغان خواهند آورد.

رئیس جمهور گفت: در صنعت تراکتور سازی و خودروسازی در ونزوئلا سرمایه گذاری داشتیم ولی کاخانجات آن حدود ۹ سال تعطیل و نیمه تعطیل بود و در راستای احیای کارخانجات در داخل این کارخانجات نیز فعال و احیا شدند.

وی افزود: درخصوص مواد معدنی ذخایر خوبی در آمریکای لاتین موجود است که می توان از ظرفیت آن استفاده کرد‌ و در حوزه کار دانش بنیان ۵ قرارداد دانش بنیان با بخش خصوصی به ارزش ۹۰‌میلیون دلار منعقد شده است.

وی تاکید کرد: توافق شد با کوبا به دلیل توانایی آنها در زیست فناوری، کارگروهی فعال شود و افراد آن هم تعیین شدند تا کار فناورانه بین ایران و کوبا کلید بخورد‌.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای کابینه در فرودگاه مهرآباد تهران از رئیس‌جمهور استقبال کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها