چراغ سبز مسکو به طرح صلح پکن

چراغ سبز مسکو به طرح صلح پکن
شنبه 27 خرداد 1402 - 11:31

سخنگوی وزرات خارجه روسیه اعلام کرد که ابتکار صلح ارائه شده از سوی چین برای پایان مناقشه بین روسیه و اوکراین ممکن است کارساز باشد.

العالم - اروپا

ماریا زاخارووا در پاسخ به سوال خبرگزاری تاس در مورد اینکه آیا ایده‌های مناسب برای طرح های پیشنهادی صلح توسط سایر کشورها وجود دارد؟، بیان کرد: بله قطعا. ابتکارهای زیادی به صورت شخصی از سوی شخصیت‌ها و بین‌الملل گرایان برجسته ارائه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در حاشیه مجمع اقتصاد بین‌الملل سن پترزبورگ به این رسانه گفت: ایده‌های جالبی وجود دارد که ممکن است کارساز باشد و ایده‌هایی هم هستند که با رویکردهای ما همخوانی دارد، به طور مثال ابتکار چین.

وی در عین حال تاکید کرد: مشکل اصلی این است که چنین ابتکارهایی از سوی دولت کی‌یف که خودش را از انجام هر گونه مذاکره با روسیه ممنوع کرده، رد شده است.

زاخارووا در توضیح این مساله افزود: تمام پیشنهادهای صلح از سوی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین رد شده زیرا این مفهوم توسط واشنگتن مطرح شده است. واشنگتن مفهوم "تا جایی که ممکن است باید روس‌ها را کشت" را دنبال می‌کند. این مفهوم از سوی نمایندگان برجسته پایگاه سیاسی آمریکا از جمله جورج دبلیو بوش (رئیس جمهوری اسبق) و سناتور لیندسی گراهام عنوان شده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که این مساله درباره ماهیت ابتکارهای پیشنهادی نیست بلکه درباره توانایی اوکراین برای حرکت به سمت صلح است.

به گزارش ایرنا، لی هوی نماینده ویژه چین در امور اوراسیا چندی پیش برای مذاکره با متحدان اوکراین در مورد پایان دادن به مناقشه بین کی‌یف و مسکو به پایتخت‌های اروپایی سفر کرد.

پس از ارائه طرح صلح ۱۲ بندی چین که مورد استقبال اوکراین و تا حدی روسیه قرار گرفت، پکن نماینده‌ای را برای رایزنی با شرکای اروپایی کی‌یف تعیین کرد تا راه حلی برای توقف درگیری بین دو کشور پیدا کند.

فرستاده ویژه چین که از ۱۵ تا ۲۶ ماه مه (۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد) از کشورهای اوکراین، لهستان، فرانسه، آلمان، روسیه و مقر اتحادیه اروپا بازدید کرد، نتیجه مطلوبی را از مذاکرات با آنها کسب نکرد. وی در این سفر با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز دیدار کرد.

پربیننده ترین خبرها