چرا اتحادیه اروپا به استفاده از اهرم آوارگان سوری علیه این کشور روی آورده است؟

چرا اتحادیه اروپا به استفاده از اهرم آوارگان سوری علیه این کشور روی آورده است؟
شنبه 27 خرداد 1402 - 14:39

اروپا در صدد بهره برداری از کارت پناهندگان سوری و مانع تراشی در مسیر بازگشت آنها، برای افزایش فشارهای سیاسی بر این کشور جهت رسیدن به اهداف و امیال خویش است.

العالم - نظرکده

کارشناسان مسایل سوریه در این باره می گویند، تلاش های بسیاری با اهداف متعدد برای سیاسی کردن پرونده آوارگان سوری و تلاش های دامنه دار برای تلقین وجود بحران در این کشور صورت می گیرد که یکی از آنها تصاحب ثروت جمعیت و نیروی انسانی این کشور است.

اسامه دنوره، پژوهشگر سیاسی، با اشاره به تلاش اروپا برای سیاسی کردن پرونده آوارگان سوری اظهار داشت: این تلاش ها در دو مسیر و با دو هدف دنبال می شوند؛ هدف اول، دست اندازی بر ثروت جمعیت و نیروی انسانی سوریه است؛ امروز صحبت از حفره جمعیتی سیاه در کشورهای غربی است چرا که این کشورها با مشکل کمبود جمعیت و نیاز مبرم به نیروی انسانی رو به رو هستند.

به گفته وی، هدف دوم، مربوط به کاهش حمایت از آوارگان و پناهجویان در کشورهای همسایه سوریه است و پیوسته تلاش می شود چنین تلقین شود که اوضاع داخلی این کشور همچنان دستخوش بحران است و بازگشت شمار زیادی آوارگان به این کشور باعث وخیم تر شدن اوضاع آن می شود. این قبیل اقدامات نوع جدیدی از سلطه جویی و مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر است.

نوره می افزاید، صحبت از اینکه آوارگان در صورت بازگشت به سوریه به خطر می افتند، سخنی کاملا بی معناست و حقایق موجود خلاف آن را ثابت می کند. کما اینکه مسأله خدمت سربازی موسوم به خدمت زیر پرچم، مسأله ای کاملا ملی و داخلی است و هیچ کشوری نمی تواند درباره آن اظهار نظر کرده یا در آن مداخله کند.

از سوی دیگر سوریه برای بازسازی به نیروی انسانی خود نیاز دارد. این کشور به دلیل جنگ و حملات گروه های تروریستی افراد زیادی با تخصص هایی چون معلمی، مهندسی، پزشکی، کارگر و کشاورز و .. را از دست داده است.

در همین حال یحیی حرب، کارشناس مسائل بین المللی تأکید کرد که تلاش اروپا برای مانع تراشی در برابر بازگشت آوارگان سوری به کشورشان به منظور تثبیت ادامه بحران در این کشور صورت می گیرد تا به تبع آن کل منطقه را هم درگیر بحران سوریه کرده و دمش را همواره در آستانه انفجار معضلات اجتماعی نگه دارد.

این کارشناس عرب می گوید، برخی آوارگان در کشورهای اروپایی تحت انواع فشارها و تحقیر ها قرار دارند و هیچ بعید نیست که پس از مدتی تبدیل به تروریست شوند و برای جنگ و خرابکاری به سوریه فرستاده شوند.

طلال عتریسی، پژوهشگر مسائل منطقه ای و بین المللی نیز در این باره می گوید، سخنگوی اتحادیه اروپا در باره بازگشت آوارگان به سوریه، دست به فریب سیاسی می زند. آوارگان سوری هیچ وقت بار اضافه ای بر دوش دولت سوریه نبوده اند و روابط این کشور با اتحادیه عرب و اغلب کشورهای جهان نیز هم اکنون برقرار شده است.

پربیننده ترین خبرها