یک کارشناس سیاسی در گفت وگو با العالم تشریح کرد؛

اهمیت سفر راهبردی وزیر خارجه عربستان به تهران

اهمیت سفر راهبردی وزیر خارجه عربستان به تهران
شنبه 27 خرداد 1402 - 20:03

کارشناس مسایل سیاسی گفت: سفر فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی به تهران، اولین سفر وزیر امور خارجه این کشور در هفت سال گذشته است که طی آن تهران و ریاض دچار تنش های سیاسی بودند.

العالم ایران

حسن هانی زاده در گفت و گو با العالم خاطرنشان کرد: این سفر در چارچوب توافقنامه امضا شده بین ایران و عربستان در پکن و گامی عملی در جهت تحکیم روابط تهران ـ ریاض تلقی می شود و فضای وسیعی برای تفاهمات آتی بین ایران و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به وجود خواهد آورد.

وی گفت: این سفر یک سفر راهبردی تلقی می شود چرا که روابط دو کشور مسلمان باید بر اساس منافع مشترک باشد این در حالی است که رژیم صهیونیستی در هفت سال گذشته همواره تلاش کرد از تشدید اختلافات ایران و عربستان وسایر کشورهای عربی بهره برداری کند اما اکنون مرحله جدیدی از همکاری های منطقه ای و روابط ایران و عربستان آغاز شده است که نقطه عطف مهمی برای ثبات، صلح و هماهنگی در منطقه خواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امروز (شنبه) در تهران با فیصل بن فرحان همتای عربستانی خود دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر امور خارجه عربستان با هدف گفت و گو با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران به تهران آمده است.

این اولین سفر وزیر خارجه عربستان پس از قطع روابط با ایران در سال 2014 است.

تهران و ریاض در مارس گذشته با میانجیگری چین در پکن در خصوص احیای روابط و بازگشایی سفارت ظرف دو ماه پس از چندین دور مذاکره در عراق و سلطنت عمان به توافق رسیدند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض ۶ ژوپن با حضور تعدادی از مقامات ایرانی و عربستانی بازگشایی شد.

پربیننده ترین خبرها