آتش بس جدید در سودان؛ آرامشی نسبی برقرار است

يکشنبه 28 خرداد 1402 - 17:59

بعد از اینکه آتش بس سه روزه میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع با نظارت امریکا و عربستان سعودی در اجرایی شد، آرامشی نسبی در این کشور برقرار شده است.

العالم - آفریقا

به دنبال توافق بر سر آتش بس جدید سه روزه برای توقف درگیری ها در سودان میان نیروهای ارتش و گروه مسلح واکنش سریع، هم اکنون آرامش نسبی و شکننده در جبهه های مختلف برقرار شده است.

عربستان سعودی و آمریکا شامگاه شنبه (27 خرداد) با انتشار بیانیه‌ای خبر دادند که نیروهای واکنش سریع به فرماندهی حمیدتی و ارتش سودان به فرماندهی عبدالفتاح البرهان بر سر تمدید مجدد آتش‌بس در این کشور توافق کرده‌اند.

پیش از این آتش بس، مناطق مختلف خارطوم پایتخت سودان صحنه حملات مختلف بود و درنتیجه اقدامات خشونت بار ، شماری زیادی از مردم سودان به ویژه منطقه دارفور در غرب این کشور، خانه و کاشانه خود را ترک و به سوی کشور چاد مهاجرت کردند.

آتش بس کنونی به دنبال بیانیه ای مشترک اجرا شد که شنبه شب با نظارت ریاض و واشنگتن به امضا رسید.

بر اساس این بیانیه ، طرف های درگیر متعهد شدند که از هرگونه تحرک نظامی و حمله خودداری و از استفاده از جنگنده ها یا پهبادها یا حملات توپخانه ای پرهیز کنند.

به موجب بیانیه یاد شده ، طرف های درگیر همچنین متعهد شدند که اجازه آزادی رفت و آمد و نقل و انتقال کمک های انسان دوستانه در همه مناطق کشور را بدهند.

این بیانیه از طرف های درگیر خواست که در رساندن درد و رنج به ملت سودان بازنگری کنند و به آتش بس پایبند باشند.

در بیانیه یاد شده آمده است که درصورت نقض آتش بس از سوی دو طرف درگیر ، میانجی ها مجبور خواهند شد که در تعویق مذاکرات صلح سودان در جده بازنگری کنند.

این توافق آتش بس با استقبال طرف های درگیر روبرو شده است.

نیروهای مسلح واکنش سریع اعلام کردند که به طور کامل به آتش بس در برهه اعلام شده درجهت خدمت به اهداف انسان دوستانه پایبند هستند، در همین حال ارتش سودان اعلام کرده است که به آتش بس پایبند خواهد بود ولی با هرگونه نقض آتش بس برخورد خواهد کرد.

طرف های درگیر در سودان از زمان شروع درگیری ها در 15 آوریل ، با میانجی گری آمریکا و سعودی چند بار توافق آتش بس امضا کردند. اما جز آتش بس یک روزه ای که در اواخر هفته گذشته حاصل شد ، به هیچ یک از آتش بس های قبلی پایبند نبودند.

آتش بس اعلام شده با نشست بین المللی همزمان شده است که روز دوشنبه در ژنو با ریاست عربستان سعودی و کشورهای دیگر آغاز می شود.

این نشست برای بررسی درخواست های انسانی بیش از نیمی از جمعیت سودان است که در نتیجه درگیری ها با کمبود مواد غذایی، دارو و خدمات اساسی روبرو شده اند. هم اکنون سه چهارم بیمارستان های واقع در مناتطق درگیری قادر به ارائه خدمت نمی باشند.

پربیننده ترین خبرها