بایدن رئیس‌جمهور چین را «دیکتاتور» توصیف کرد

بایدن رئیس‌جمهور چین را «دیکتاتور» توصیف کرد
چهارشنبه 31 خرداد 1402 - 04:22

رئیس‌جمهور آمریکا یک روز بعد از سفر وزیر خارجه این کشور به پکن رئیس‌جمهور چین را با لفظ «دیکتاتور» مورد خطاب قرار داد.

العالم - آمریکا

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه در یک سخنرانی شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین را «دیکتاتور» توصیف کرد.

بایدن که یک روز بعد از سفر «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا به پکن در یک مراسم درآمدزایی انتخاباتی در کالیفرنیا صحبت می‌کرد مدعی شد که شی بعد از ورود یک بالن چینی به حریم هوایی آمریکا «خیلی ناراحت» شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی نه چندان روشن گفت: «علت اینکه وقتی من آن بالن را با دو کانتینر پر از تجهیزات جاسوسی داخلش ساقط کردم شی جین پینگ خیلی ناراحت شد این بود که خبر نداشت که آن بالن آنجا بود.»

وی اضافه کرد: «برای دیکتاتورها خیلی مایه پریشانی است که خبر نداشته باشند چه اتفاقی افتاده است.»

اظهارات بایدن در حالی مطرح شده که بسیاری از کارشناسان سفر بلینکن به چین برای کاستن از تنش‌ها میان پکن و واشنگتن را موفقیت‌آمیز ارزیابی نمی‌کنند.

بعد از ظهر دوشنبه، رئیس‌جمهور چین در جریان دیدار با بلینکن تأکید کرد که واشنگتن باید به چین و منافع و حقوق قانونی این کشور احترام بگذارد.

برخی از کاربران فضای مجازی در چین نحوه رفتار رئیس‌جمهور چین با بلینکن در این سفر را نشانه دست بالای چین در برابر آمریکا توصیف کردند.

گروهی از کاربران فضای مجازی در چین هم با یادآوری اینکه سفر بلینکن به چین در روز جهانی پدر صورت گرفته با لحنی کنایه‌وار آن را به دست‌بوسی آمریکا از چین (به عنوان پدر) تعبیر کردند.

بلینکن پس از دیدارهای ۲ روزه در «پکن» با مقامات چینی از جمله رئیس جمهور این کشور گفت، هیچ پیشرفتی در از سرگیری خط تماس مستقیم نظامی با چین حاصل نشده است.

چین و آمریکا بر سر طیفی وسیعی از مسائل از تجارت تا مسائل حاکمیتی چین اختلاف‌نظر دارند. کمک‌های نظامی آمریکا به تایوان که چین آن را متعلق به خود می‌داند، این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است کار پکن و واشنگتن به درگیری نظامی بر سر این جزیره بکشد. چین بارها با حضور نظامی آمریکا در منطقه اعتراض کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها