درخواست شورای امنیت برای توقف جنگ در سودان و حفاظت از غیرنظامیان

درخواست شورای امنیت برای توقف جنگ در سودان و حفاظت از غیرنظامیان
شنبه 3 تير 1402 - 07:56

آتش‌بس سه روزه در سودان روز چهارشنبه به پایان رسید و شاهدان از تداوم درگیری‌ها در خارطوم و مناطق اطراف آن خبر می‌دهند.

العالم - آمریکا

به نقل از آسوشیتدپرس، شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف جنگ در سودان و ارائه کمک به غیرنظامیان شد.
این بیانیه کوتاه پس از رایزنی‌های غیرعلنی در قدرتمندترین نهاد سازمان ملل متحد منتشر شد.
این شورا همچنین افزایش کمک‌های بشردوستانه به سودان و کشورهای همسایه، حمایت از فعالان مرتبط با خدمات بشردوستانه و احترام به قوانین بین‌المللی را خواستار شد.
سودان در اواسط آوریل پس از ماه‌ها تشدید تنش بین ژنرال‌های رقیب که به دنبال تثبیت قدرت خود در این کشور آفریقایی هستند، با جنگی کم‌سابقه مواجه شد. این جنگ، ارتش به رهبری ژنرال عبدالفتاح برهان را در مقابل نیروهای شبه نظامی واکنش سریع به فرماندهی ژنرال محمد حمدان دگلو قرار داده است.
یک آتش‌بس سه روزه با میانجیگری ایالات متحده و عربستان سعودی صبح چهارشنبه به پایان رسید و شاهدان در سودان می‌گویند درگیری‌ها بین ارتش سودان و نیروهای شبه‌نظامی در خارطوم - پایتخت - و اطراف آن از سر گرفته شده است.
به گفته مقامات سازمان ملل متحد، درگیری عمدتاً در پایتخت و منطقه دارفور در غرب سودان متمرکز شده است. بنا بر اعلام سازمان ملل، دارفور شاهد حملات قومیتی توسط نیروهای واکنش سریع و شبه نظامیان متحد آن بوده است.
بنا بر اعلام آژانس مهاجرت سازمان ملل، این جنگ به کشته شدن هزاران نفر و آوارگی بیش از 2.5 میلیون نفر و کوچ آنان به مناطق امن در سودان و کشورهای همسایه منجر شده است.

سازمان ملل روز پنجشنبه گفت در دو ماه پس از آغاز درگیری، حدود 85 گروه بشردوستانه به 2.8 میلیون نفر در سراسر سودان کمک‌های حیاتی از جمله غذا، آب، خدمات بهداشتی، آموزش، و خدمات حفاظتی ارائه کرده اند.

پربیننده ترین خبرها