اوجی: خبرهای خوبی درباره فروش نفت در راه است

اوجی: خبرهای خوبی درباره فروش نفت در راه است
شنبه 3 تير 1402 - 08:50

وزیر نفت با اشاره به تولید روزانه ۸۰۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی در کشور اعلام کرد: به همت دولت سیزدهم نه تنها میعاناتِ تولید شده، فروخته شده، بلکه میعانات گازی از پیش ذخیره شده هم با وجود تحریم‌ها فروخته شده و میعانات روی آب به صفر رسیده و در ماه‌های آینده خبرهای خوبی هم درباره فروش نفت خواهیم داشت.

العالم - ایران

«جواد اوجی» درباره اظهارات آیت‌الله رئیسی مبنی بر افزایش صادرات نفت در ماه می (اردیبهشت) به ۱.۹ میلیون بشکه در روز ‌به‌رغم تحریم‌ها تصریح کرد: در آغاز کار دولت سیزدهم ارقام صادرات نفت بسیار پایین بود اما خوشبختانه با شروع این دولت و اقدامات و رایزنی‌هایی که صورت گرفت، ظرفیت و بازارهای خوبی برای فروش نفت کشور شناسایی شد و توانستیم در ماه‌های ابتدایی شروع به کار دولت آمار صادرات نفت را صعودی کنیم.

تأمین کسری بودجه با افزایش درآمدهای نفتی

وی در ادامه با اشاره به نکات مهم مطرح شده در نهمین گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهور با مردم یادآور شد: کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی یکی از موضوعاتی بود که آیت‌الله رئیسی به آن اشاره داشت؛ در آن شرایط از جمله اقدامات دولت برای ایجاد درآمد، صادرات نفت بود که دولت توانست میزان کسری بودجه را با صادرات نفت جبران کند و افزایش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات کمک شایانی در جهت رفع کسری بودجه کرد.

خبرهای خوب وزارت نفت برای مردم

وزیر نفت با بیان اینکه ایران با استفاده از ابزار دیپلماسی انرژی و تقویت روابط با کشورهای آمریکای لاتین، آسیایی و آفریقایی، بازارهای جدیدی را برای فروش نفت خود ایجاد کرده است، متذکر شد: با وجود تحریم‌ها فروش نفت نه تنها کاهش نیافت بلکه حتی تشدید هم شده است؛ تحریم‌های ظالمانه به نسبت روزهای اول سخت‌تر هم شده اما به فضل الهی و با اقدامات مجاهدانه دولت ظرفیت تولید نفت و صادرات در کشور افزایش یافته و بازارهای جدید را به دست آوردیم و طی ماه‌های آینده خبرهای خوبی در این حوزه خواهید شنید.

اعتراف تحسین برانگیز اوپک

به گفته اوجی مؤسسات مهمی همچون اوپک و مؤسساتی که صادرات نفت را در جهان رصد می‌کنند در تمامی گزارش‌های خود معترف هستند که تولید و صادرات نفت ایران افزایش یافته و با برنامه‌های وزارت نفت در برنامه هفتم توسعه قطعاً ظرفیت تولید در کشور رکوردهای جدید را به ثبت خواهند رساند.

به صفر رساندن میلیون‌ها بشکه میعانات گازی شناور در خلیج فارس

وزیر نفت در خصوص به صفر رسیدن میعانات گازی شناور در سواحل نیز خاطر نشان کرد: در شهریور ۱۴۰۰، ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی شناور روی آب از چالش‌های مهم و مشکل اساسی و پاشنه آشیل دولت بود و مشتری‌یابی برای این میعانات گازی که حتی دو فاز شده بودند و تغییر رنگ هم داده بودند، کاری بسیار سخت بود و تمامی مخازن در خشکی و دریا پر شده بود.

اوجی ادامه داد: با تولید روزانه نزدیک ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی و با همت دولت سیزدهم اکنون نه تنها میعاناتی که تولید شده، فروخته شده و بشکه‌ای به ذخیره‌سازی‌های روی آب اضافه نمی‌شود، بلکه میعانات گازی از پیش ذخیره شده هم با وجود سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌ها فروخته و میعانات روی آب صفر شده است.

درخواست کشورها برای خرید میعانات گازی ایران

وی خاطرنشان کرد: با قرادادهایی که توسط وزارت نفت منعقد شده، تراز آن به سمت منفی شدن پیش می رود و درخواست برای میعانات گازی بیش از تولید میعانات گازی است.

وزیر نفت این نکته را هم گفت که ۴۸۰ میلیون دلار هزینه اجاره ۸۷ میلیون‌ میعانات گازی شناور روی آب می‌شد که این هزینه در دولت سیزدهم برطرف شده و کشتی‌ها آزاد و به ناوگان حمل نفت اضافه شده‌اند.

پربیننده ترین خبرها