تداوم سیر نزولی بهای نفت برای دومین هفته متوالی

تداوم سیر نزولی بهای نفت برای دومین هفته متوالی
شنبه 20 خرداد 1402 - 10:12

علی‌رغم تلاش ریاض برای کاهش عرضه نفت، نگرانی‌ها درباره سیر نزولی تقاضا بر بازار طلای سیاه سایه افکنده است.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش رویترز، بهای جهانی نفت روز جمعه بیش از یک دلار در ازای هر بشکه کاهش یافت تا دومین نزول هفتگی متوالی را ثبت کند. آمارهای ناامیدکننده چین بر تردیدها در مورد رشد تقاضا پس از تصمیم عربستان در اوایل هفته گذشته برای کاهش تولید افزوده است.
در پایان معاملات روز پنجشنبه، بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 1 دلار و 17 سنت یا 1.5 درصد کاهش به 74 دلار و 79 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 1 دلار و 12 سنت یا 1.6 درصد کاهش، 70 دلار و 17 سنت معامله شد.
هر دو شاخص در روز پنجشنبه پس از گزارش رسانه‌ها مبنی بر قریب‌الوقوع بودن توافق هسته‌ای ایران و آمریکا و احتمال عرضه بیشتر نفت، بیش از 3 دلار کاهش یافتند. پس از تکذیب هر دو کشور، بخشی از این نزول جبران شد و در نهایت نفت با 1 دلار کاهش، روز را به پایان رساند.
جیووانی استانوو، تحلیلگر مرکز UBS در این خصوص گفت: «تحرکات قیمت در روز پنجشنبه نشان می‌دهد نفت تا چه حد شکننده است.»
وی افزود: «کاهش عرضه عربستان، قیمت‌ها را اندکی افزایش داد و پس از آن صحبت از بازگشت احتمالی نفت ایران، کاهش گسترده‌ای به همراه داشت. سرمایه‌گذاران پرسابقه احتمالاً در حاشیه حضور دارند تا زمانی که کاهش عرضه نفت به شکلی آشکارتر نمایان شود.»
بهای نفت در اواسط هفته گذشته افزایش یافت زیرا عربستان در اوایل هفته متعهد شده بود عرضه خود را همگام با توافق اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، کاهش دهد.
با این حال، افزایش ذخایر سوخت ایالات متحده و داده‌های ضعیف صادرات چین بر بازارها سایه افکنده است.

پربیننده ترین خبرها