گزارش اطلاعاتی آمریکا: هیچ مدرک مستقیمی برای اثبات آغاز کووید-19 در آزمایشگاه ووهان چین وجود ندارد

گزارش اطلاعاتی آمریکا: هیچ مدرک مستقیمی برای اثبات آغاز کووید-19 در آزمایشگاه ووهان چین وجود ندارد
شنبه 3 تير 1402 - 09:18

جو بایدن در ماه مارس لایحه‌ای را امضا کرد که اطلاعات مربوط به منشأ همه‌گیری کووید-19 را از حالت طبقه‌بندی خارج می‌کند.

العالم - آمریکا

به نقل از رویترز، طبق گزارشی که روز جمعه از طبقه‌بندی محرمانه خارج شد، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر اینکه همه‌گیری کووید-19 بر اثر حادثه‌ای در موسسه ویروس‌شناسی ووهان چین ایجاد شده است، نیافته اند.
در گزارش چهار صفحه‌ای دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا (ODNI) آمده است جامعه اطلاعاتی ایالات متحده هنوز نمی‌تواند احتمال اینکه ویروس در یک آزمایشگاه ایجاد شده باشد را رد کند و نتوانسته است منشاء آن را کشف کند.
این گزارش می‌افزاید: «آژانس اطلاعات مرکزی و یک آژانس دیگر همچنان قادر به تعیین منشاء دقیق همه‌گیری کووید-19 نیستند زیرا هر دو فرضیه (طبیعی و آزمایشگاهی) بر برداشت‌هایی مهم و گزارش‌هایی متناقض تکیه دارند.»
بر اساس این گزارش، در حالی که «کار گسترده‌ای» روی ویروس کرونا در مؤسسه ووهان (WIV) انجام شده است، آژانس‌ها شواهدی مبنی بر حادثه خاصی که بتواند باعث شیوع این بیماری شود، پیدا نکرده‌اند.
تقریباً از زمانی که اولین موارد انسانی در ووهان در اواخر سال 2019 گزارش شد، منشأ همه‌گیری ویروس کرونا موضوع بحث‌هایی پرحرارت در ایالات متحده بوده است.
جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در ماه مارس لایحه‌ای را امضا کرد که اطلاعات مربوط به منشأ همه‌گیری را از حالت طبقه‌بندی خارج می‌کند.
این بحث با گزارش وال استریت ژورنال در فوریه که وزارت انرژی ایالات متحده در یک گزارش اطلاعاتی طبقه‌بندی شده با «اطمینان پایین» ارزیابی کرده بود کرونا به احتمال فراوان بر اثر یک نشت آزمایشگاه چینی منتشر شده است، تشدید شد. پکن این ارزیابی را رد می‌کند.
کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی، در 28 فوریه گفت آژانس او برای مدتی ارزیابی کرده بود منشأ این همه‌گیری «به احتمال فراوان یک حادثه آزمایشگاهی» در شهر ووهان چین است. چین می‌گوید این ادعا «هیچ اعتباری» ندارد.

پربیننده ترین خبرها