گفت وگوی وزیران خارجه آمریکا و اوکراین درباره وقایع روسیه

گفت وگوی وزیران خارجه آمریکا و اوکراین درباره وقایع روسیه
يکشنبه 4 تير 1402 - 03:32

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در تدام رایزنی‌های خود با متحدان و شرکای واشنگتن در پی تنش‌ها میان رئیس گروه شبه نظامی واگنر و ارتش کرملین، با همتای اوکراینی خود درباره وقایع روسیه گفت وگو کرد.

العالم-ارو‍پا

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد: آنتوین بلینکن وزیر امور خارجه امروز با دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، درباره وضعیت روسیه گفتگو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: بلینکن بار دیگر تاکید کرد که حمایت ایالات متحده از اوکراین تغییر نخواهد کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا همزمان با تغییر و تحول اوضاع، هماهنگی نزدیک با اوکراین را حفظ خواهد کرد.

وزیر امور خارجه دولت بایدن پیش از این با هاکان فیدان وزیر امور خارجه جدید ترکیه درباره وضعیت روسیه گفتگو کرد.

بلینکن همچنین اعلام کرد: امروز با وزرای خارجه گروه ۷ و نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست امنیتی در مورد وضعیت کنونی در روسیه گفت و گو کردم.ایالات متحده همزمان با تغییر و تحول اوضاع، همکاری نزدیک با متحدان خود را حفظ خواهد کرد.

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا امروز با وزرای خارجه کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس و نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی گفتگو کرد تا در مورد وضعیت جاری در روسیه گفتگو کند.بلینکن بار دیگر تاکید کرد که حمایت ایالات متحده از اوکراین تغییر نخواهد کرد و همزمان با تغییر و تحول اوضاع، هماهنگی نزدیک با متحدان خود را حفظ خواهد کرد.

کاخ سفید روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا امروز با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، اولاف شولتس صدراعظم آلمان و ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس گفتگو کرد.

کاخ سفید تصریح کرد: رهبران این کشورها وضعیت روسیه را بررسی کردند. آنها همچنین بر حمایت قاطع خود از اوکراین تاکید کردند.

پیش از این، منابع نزدیک به دولت آمریکا به شبکه سی ان ان آمریکا اعلام کردند که دولت جو بایدن در پی شورش گروه شبه‌نظامی «واگنر» و تنش با ارتش روسیه، جمعه شب نشستی اضطراری برای ارزیابی وقایع مسکو تشکیل داده است.

همچنین یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که مقامات آمریکایی روز شنبه به جو بایدن رییس جمهور این کشور در مورد تحولات در روسیه توضیح داده اند.

یوگنی پریگوژین بنیان‌گذار و رئیس گروه خصوصی نظامی واگنر روز جمعه بدون ارائه شواهدی مدعی شد که ارتش روسیه ۲ هزار نفر از نیروهای واگنر را به قتل رسانده است.

وی گفت: یک حمله راکتی به اردوگاه‌های گروه واگنر انجام شد. افراد زیادی قربانی شده‌اند. به گفته کسانی که شاهد حمله بودند این راکت از پشت جبهه یعنی توسط نیروهای وزارت دفاع فدراسیون روسیه شلیک شده بود.

پریگوژین که در ماه‌های گذشته حملات لفظی شدیدی علیه سرگئی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه داشته است، گفت: وزارت دفاع تلاش می‌کند جامعه و رئیس جمهوری را فریب داده و قصه‌ای درباره تهاجم اوکراین و برنامه‌ریزی آن‌ها برای حمله به ما با همکاری ناتو بسازد.

وی همچنین سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه را تهدید کرد و گفت که وی در میدان سرخ مسکو به دار آویخته خواهد شد در مقبره لنین دفن می‌شود. رئیس واگنر اعلام کرد که نیروهای این گروه شبه‌نظامی از اوکراین وارد خاک روسیه شده و آماده هستند «تمام راه» را علیه ارتش روسیه طی کنند.

واگنر یک سازمان شبه‌نظامی روسی است که نیروهای آن در بسیاری از جنگ‌ها از جمله در نبرد دونباس برای مقابله با نیروهای اوکراینی حضور داشته‌اند.

به دنبال بیانیه واگنر، کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از وضعیت گروه واگنر مطلع است و اقدامات لازم اتخاذ خواهد شد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز شنبه در نطقی تلویزیونی این اقدام واگنر را خنجری از پشت بر پیکر روسیه، عنوان کرد و کنار گذاشتن اختلافاتی را که موجب سوء استفاده دشمنان می شود، خواستار شد.

"الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهور بلاروس متحد پوتین با هماهنگی او با رئیس گروه شبه نظامی واگنر گفت و گو کرد و سرانجام یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر اعلام کرد که این گروه نیروهای خود را به عقب برمی‌گرداند و به اردوگاه‌های خود می‌روند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه نیز گفت که پرونده جنایی علیه پریگوژین منتفی خواهد شد و او به بلاروس خواهد رفت.

ايرنا

پربیننده ترین خبرها