پشت پرده شورش واگنر و تهدید به اشغال مسکو؛ پیروز نهایی کیست؟

يکشنبه 4 تير 1402 - 11:42

ریاض عید، پژوهشگر مسائل بین المللی گفت که یوگنی پریگوژین، رئیس گروه نظامی خصوصی واگنر با اعلام اینکه قصد پیشروی به سوی مسکو و اشغال آن را دارد، دست به یک ماجراجویی نسنجیده زده است.

العالم - اروپا

عید در برنامه مع الحدث شبکه خبری العالم تصریح کرد: ولادیمیر پوتین، ریس جمهور روسیه اگر می خواست می توانست گروه واگنر را کاملا سرکوب کند؛ فقط کافی بود سهمیه بنزین نیروهای این گروه را قطع کند، این گروه هرگز به مسکو نمی رسد.

وی خاطرنشان کرد که این تاجر تصور می کرد که می تواند فقط با 20 تا 25 هزار نیرو به مسکو برسد و آن را اشغال کند؛ مگر اینکه از حمایت برخی عوامل در داخل برخوردار باشد.

وی افزود که گروه واگنر زمانی دست به شورش زد که ارتش روسیه توانسته بود حمله اوکراین را کاملا دفع کند. وی تصریح می کند که بر اساس اطلاعات موجود، اوکراین در جنگ با روسیه بیش از 16 هزار تن از نظامیان و 40 درصد از خودروها و تسلیحات مکانیزه خود را از دست داده است.

در علوم نظامی ضد حمله ها معمولا پس از شکست نیروهای دشمن صورت می گیرد. در اینجا انتظار می رفت که نیروهای روسیه دست به ضد حمله بزنند اما ناگاه این شورش در این مقطع حساس رخ می دهد تا ضمن ایجاد بی ثباتی در داخل روسیه، انظار را متوجه اوضاع داخلی این کشور کنند و چنین وانمود کنند که اوضاع داخلی روسیه و ارتش این کشور دچار از هم گسیختگی شده و اوضاع پوتین هم به شدت نابسامان شده است.

این پژوهشگر بر این عقیده است که پوتین، پیروز این جنگ است او فقط در یک کلام گفت که از کسی دستور نمی گیرد و این حرف به منزله مرگ پریگوژین است.

گفتنی است پریگوژین عصر دیروز شنبه به موجب توافقی با میانجی گری رئیس جمهور بلاروس به نیروهای خود دستور عقب نشینی داد و بلافاصله عکس هایی از شهر رستوف منتشر شد که نشان می دادند نیروهای واگنر عقب نشینی را از این شهر آغاز کرده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها