درگیری لفظی رژیم صهیونیستی و روسیه درباره ملی‌گرایان اوکراین

درگیری لفظی رژیم صهیونیستی و روسیه درباره ملی‌گرایان اوکراین
يکشنبه 4 تير 1402 - 16:27

اظهارات یک دیپلمات رژیم صهیونیستی درباره احترام اوکراین به ملی‌گرایانی که با آلمان نازی علیه شوروی سابق متحد شدند، به افزایش تنش بین مسکو و تل‌آویو منجر شد.

العالم - اروپا

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» از تنش بین وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با وزارت خارجه روسیه درباره اظهارات یک دیپلمات این رژیم خبر داد.

براساس این گزارش، «میکائیل برودسکی» سفیر رژیم صهیونیستی در کی‌یف در مصاحبه با کانال روسی تلویزیون اسرائیل موسوم به «ایتون» اعلام کرد که اوکراینی ها ملی گرایانی را که در جنگ جهانی دوم با نازی ها علیه اتحاد جماهیر شوروی متحد شدند، قهرمان می پندارند.

سفیر رژیم صهیونیستی در این مصاحبه به طور مشخص از «رومن شوخویچ» و «استپان باندرا» دو ملی گرای اوکراینی متحد نازی ها در جنگ جهانی دوم نام برد و آنها را مورد احترام مردم اوکراین اعلام کرد.

در مقابل، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه به اظهارات سفیر رژیم صهیونیستی در اوکراین واکنش نشان داد و گفت:«برودکسی در حالی از نازیسم تمجید می کند که اگر سربازان شوروی حاضر در جنگ جهانی دوم، همین طرز فکر را داشتند، الان نه برودکسی وجود داشت و نه هیچ خاطره ای از هولوکاست باقی مانده بود.»

وی با اشاره به نام بردن سفیر رژیم صهیونیستی از شوخویچ و باندرا تصریح کرد: اینها قهرمان نبودند، بلکه شیاطینی بودند که مایه شرمساری مردم اوکراین هستند.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به خاطر انتصاب برودکسی به عنوان سفیر خود در اوکراین انتقاد کرد.

«لیور حیات» سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به اظهارات زاخاروا گفت: «اسرائیل تمجید از جنایتکارانی که با نازی ها در کشتار یهودیان همکاری کرده اند را رد می کند، اما به کسی هم اجازه نمی دهد که به کابینه اسرائیل یا وزارت خارجه و دیپلمات های اسرائیلی، تاریخ هولوکاست را یاد دهد.»

رژیم صهیونیستی از همان ابتدای شروع جنگ اوکراین، حمایت از کی‌یف را به روابط دیرینه با مسکو ترجیح داد، به طوری که روابط تل‌آویو - مسکو دچار تنش شده و دادگستری روسیه خواستار اخراج «آژانس یهود» از این کشور شد.

اگرچه با روی کارآمدن کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، انتظار می رفت یخ سردی روابط بین تل‌آویو - واشنگتن ذوب شود، اما هنوز تحول جدیدی در روابط دو طرف دیده نمی شود و رژیم صهیونیستی کماکان به رایزنی با اعضای ناتو برای فروش تسلیحات به ویژه سیستم دفاع موشکی، ادامه می‌دهد.

شورش گروه واگنر علیه کاخ کرملین و احتمال دست داشتن موساد در این موضوع نیز از دیگر عواملی است که تنش ها بین تل‌آویو و مسکو را بالا برده است.

یک مسئول رسانه‌ای روسیه روز گذشته، سرویس‌های جاسوسی آمریکا (سیا)، انگلیس (ام‌آی۶) و رژیم صهیونیستی (موساد) را پشت سناریوی شورش گروه شبه نظامی «واگنر» دانست.

به گزارش ایرنا، «مارگاریتا سیمونیان» رئیس شبکه تلویزیونی دولتی «راشا تودی» روسیه اعلام کرد: بدون تردید، شورش گروه واگنر علیه کرملین، اقدامی سازماندهی شده توسط سرویس های جاسوسی انگلیس، آمریکا و احتمالا یک (رژیم) در غرب آسیا بوده است.

شبکه تلویزیونی صهیونیستی «آی۲۴نیوز»، منظور رئیس شبکه تلویزیونی «راشاتودی» از (این رژیم) در غرب آسیا را رژیم صهیونیستی و به طور خاص سازمان جاسوسی (موساد) اعلام کرد.

اظهار نظر سیمونیان درباره نقش موساد در شورش گروه واگنر از این جهت حائز اهمیت است که براساس گزارش های رسانه ای، وی یکی از نزدیک‌ترین روزنامه نگاران به کاخ کرملین و شخص ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است.

گروه شبه‌نظامی واگنر در حالی روز شنبه خیانت به ارتش روسیه را آشکار کرد که از مدت‌ها پیش مورد توجه مخالفان کرملین بود و پرچم آن دو هفته پیش در قلب تل‌آویو برافراشته شده بود.

پربیننده ترین خبرها