واگنر؛ رویای تحقق نیافتنی غرب در روسیه

واگنر؛ رویای تحقق نیافتنی غرب در روسیه
يکشنبه 4 تير 1402 - 17:23

فعالان کشورهای عربی به دنبال تنش ها و تحولات اخیری که میان نیروهای شبه نظامی واگنر و دولت روسیه رخ داده است، هشتگ های #ارتش روسیه #واگنر و #روسیه، را درشبکه های اجتماعی «توئیتر» به صورت پرتکرار برجسته کردند این مساله همچنین واکنش های رسانه ها و سیاستمداران مختلف جهان را در سطح بین المللی به دنبال داشت . این هشتگ ها در الجزایر، مصر، اردن ، لبنان و عربستان سعودی فراگیر (ترند) شد.

العالمداغهای مجازی

اظهارات فعالان فضای مجازی در کشورهای عربی، حاوی تحلیل‌ها و دیدگاههایی درباره ناکامی تئوری‌های توطئه غرب برای ماهی گرفتن از آب گل آلود جهت تشویق اوکراین برای حمله به روسیه و تغییر دادن بحران کی یف و روسیه به نفع «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بود.

یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه شبه نظامی واگنر، چند ماه پیش آتش اختلافات با فرمانده ارتش روسیه را شعله ور و سپس جمعه شب گذشته، شورش علیه ارتش روسیه و خروج نیروهایش از جبهه های جنگ در اوکراین و حرکت به سوی مسکو را اعلام کرد.

نیروهای شبه نظامی واگنر و طرفدار روسیه، در کمتر از 24 ساعت، از یک گروه جنگی تحت پرچم روسیه در اوکراین به یک گروه شورشی خشمگین علیه وزارت دفاع روسیه تبدیل شد، که مستلزم اقدام جدی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای سرکوب این شورش بود.

پوتین روز شنبه به غرب نسبت به هرگونه تلاش برای "بهره برداری " از شورش مسلحانه گروه واگنر برای دستیابی به اهداف "ضد روسی" خود هشدار داد و تاکید کرد این شورش مانع از "دستیابی به اهداف" در اوکراین نخواهد شد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: ما به کشورهای غربی نسبت به هرگونه (تلاش) برای سوء استفاده از اوضاع داخلی روسیه برای دستیابی به اهداف ضد روسی هشدار می دهیم. چنین تلاش هایی با شکست مواجه خواهد شد. همه اهداف عملیات نظامی ویژه (در اوکراین) محقق خواهد شد.

این موضوع واکنش‌های بین‌المللی را در رسانه‌های غربی به دنبال داشت. سی‌ان‌ان نیز به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد امریکا از نزدیک تحولات روسیه را در پی اظهارات پریگوژین دنبال می‌کند.

کاخ سفید نیز گفت: ما وضعیت روسیه را زیر نظر داریم و بایدن در جریان اقدامات واگنر علیه رهبری ارتش روسیه قرار گرفته است.

وزارت دفاع بریتانیا نیز گفت آنچه (در روسیه) اتفاق می افتد نشان دهنده بزرگترین چالش برای دولت روسیه در دوره اخیراست. "وفاداری نیروهای روسی، به ویژه گارد ملی، شکل درگیری را تعیین می کند."

نخست وزیر انگلیس نیز از همه طرف ها در روسیه خواست مسئولانه عمل کرده و از غیرنظامیان محافظت کنند.

کاخ ریاست جمهوری فرانسه در پاریس هم اعلام کرد امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور از نزدیک اوضاع روسیه را دنبال می کند.

آندریه دودا، رئیس جمهور لهستان در ورشو گفت: با نخست وزیر و وزارت دفاع درباره اوضاع روسیه مشورت کرده و ورشو اوضاع را زیر نظر دارد.

سخنگوی دفتر رسانه ای دولت آلمان هم در برلین گفت که دولت اولاو شولتز صدراعظم این کشور به دقت اوضاع روسیه را زیر نظر دارد.

وزارت امور خارجه قطر نیز با ابراز نگرانی دوحه از وضعیت روسیه، از همه طرف‌ها خواست حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند، زیرا پیامدهای درک این وضعیت بر صلح و امنیت بین‌المللی و تامین غذا و انرژی منفی خواهد بود.

فعالان کشورهای عربی نیز به دنبال تنش ها و تحولات اخیری که میان نیروهای شبه نظامی واگنر و دولت روسیه رخ داده است، واکنش نشان دادند.

حمزه الشوقی یکی از فعالان توییتر در این باره نوشت:

روسیه یک کشور هسته ای است که 70 درصد از تولید تسلیحات جهان را در اختیار دارد. یک شرکت امنیتی کوچک مانند واگنر نمی تواند صدمه ای بدان بزند.

آنچه در جریان است، طرح روسیه برای یورش به کی یف است.

ناتو کوچکتر از آن است که به فکر شکست کشوری مانند روسیه باشد.

و حساب کاربری محمد المذحجی نیز نوشت: اقدامات پریگوژین آن طور که غرب آرزو دارد نمی تواند ، کرملین را تضعیف کند، بلکه بهانه ای برای پوتین فراهم می کند تا از شر ژنرال های فاسدی که مانع روند جنگ در اوکراین هستند خلاص شود.

پربیننده ترین خبرها