نقدی بر پایان شورش مسلحانه در روسیه ظرف 24 ساعت

نقدی بر پایان شورش مسلحانه در روسیه ظرف 24 ساعت
يکشنبه 4 تير 1402 - 17:45

مقامات روسیه پس از پایان شورش مسلحانه به رهبری یوگنی پریگوژین بنیانگذار گروه شبه نظامی واگنر، به عنوان بخشی از توافقنامه با میانجیگری مینسک، اقدامات امنیتی را در برخی مناطق کاهش دادند.

العالم - اروپا

توافقی که بر اساس آن مقامات مسکو پرونده جنایی را علیه پریگوژین بستند تا با توقف پیشروی نیروهایش به سمت مسکو که در دویست کیلومتری آن بودند، کشور را به مقصد بلاروس ترک کند.

برجسته ترین نکات روند حل و فصل برای پایان دادن به قیام مسلحانه توسط دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام شد. بر اساس این قرارداد، علاوه بر خروج پریگوژین از روسیه، هیچ گونه اقدام قضایی علیه مبارزان شرکت کننده در شورش نظامی اتخاذ نخواهد شد، ضمن اینکه به نیروهای واگنراطمینان داده شد به اردوگاه های خود بازگردند و امکان ورود برخی از نیروهای واگنر که از همان ابتدا از شرکت در نافرمانی پریگوژین خودداری کرده بودند به صفوف نیروهای مسلح روسیه و بستن قرارداد با وزارت دفاع فراهم شد.

واگنرپسکوف همچنین تصریح کرد میانجیگری مینسک یک ابتکار شخصی توسط لوکاشنکو و برای جلوگیری از خونریزی و درگیری داخلی بوده است.

ضمن تاکید بر اینکه آنچه اتفاق افتاده به هیچ وجه بر روند عملیات نظامی در اوکراین تاثیری نخواهد داشت.

پریگوژین به نوبه خود گفت تصمیم گرفته جنگجویان واگنر را به پایگاه های خود بازگرداند تا خونریزی را متوقف کند، در حالی که فیلم های ویدئویی از عقب نشینی نیروهایش از شهر روستوف در جنوب روسیه پس از کنترل کامل همه پایگاه های خود توسط ارتش این کشور پخش شد.

با خروج پریگوژین و جنگنده‌های واگنر، مقامات روسیه شروع به رفع تدابیر امنیتی و محدودیت‌های رفت و آمد کردند، در حالی که تردد در مناطق جنوبی به طور کامل از سر گرفته شد اما برخی مناطق همچنان با محدودیت تردد روبرو هستند و مقامات مسکو پس از اعلام این خبر، دوشنبه را پس از اعلام وضعیت مبارزه با تروریسم، به عنوان تعطیل رسمی اعلام کردند.

گفتنی است بنیانگذار گروه جنگی تحت پرچم روسیه در اوکراین "واگنر" روز جمعه خواستار قیام علیه فرمانده ارتش روسیه شده بود و ارتش روسیه را به کشتن شمار زیادی از نیروهایش در بمباران پایگاههایشان به دستور سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، متهم و تهدید کرده بود در اقدامی بر مسکو تسلط خواهد یافت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آن را خیانت و زدن خنجر از پشت به مسکو توصیف کرد.

سر انجام پس از بیست و چهار ساعت مشغول کردن جهان، شورش مسلحانه در روسیه به رهبری یوگنی پریگوژین بنیانگذار گروه خصوصی (شبه نظامی) روسی واگنر، بعد از توافقی با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، پایان یافت و روسیه جدی ترین بحران امنیتی دهه های اخیر را پشت سر گذاشت.

پربیننده ترین خبرها