تقویت حضور نظامی لهستان در مرز با بلاروس

تقویت حضور نظامی لهستان در مرز با بلاروس
دوشنبه 5 تير 1402 - 05:32

نخست وزیر لهستان اعلام کرد در پی انتقال رئیس گروه مسلح واگنر به بلاروس، حضور نظامی این کشور در مرز با بلاروس تقویت می‌شود.

العالم-ارو‍پا

«ماتئوس موراویتسکی» نخست وزیر لهستان اعلام کرد که این کشور به تقویت مرزهای خود با بلاروس می‌پردازد.

وی با اشاره به انتقال «یوگنی پریگوژین» رئیس گروه واگنر به بلاروس گفت که لهستان به تقویت حضور نظامی خود در مرز با بلاروس خواهد پرداخت.

روسیه جمعه شب پیش( ۲۳ ژوئن)، وضعیتی پرتنش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. «یوگنی پریگوژین» فرمانده گروه پیمانکار نظامی خصوصی «واگنر» که در حال جنگ در اوکراین بود، در بیانیه‌ای مدعی شد نیروهای ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند. اتهامی که وزارت دفاع روسیه، آن را رد کرد. در ساعات بعد نیروهای واگنر تاسیسات نظامی در شهر جنوبی «روستوف» روسیه را تصرف کردند و پریگوژین اعلام کرد نیروهایش پیشروی را با طرحی برای رسیدن به مسکو آغاز کرده‌اند.

در پی آن، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه طی سخنانی کوتاه و تند، اقدام نیروهای تحت امر پریگوژین را «خیانت در داخل کشور» و «شورش مسلحانه» خواند و گفت: هر آن‌کس که این شورش را سازماندهی کرده، تلاش داشته کشور را تسلیم کند و آن را به جنگ داخلی بکشاند.

ساعاتی بعد رئیس واگنر با میانجیگری رئیس‌جمهور بلاروس موافقت کرد پیشروی را توقف و نیروهایش را در ازای دریافت ضمانت‌های امنیتی عقب بکشد. به این ترتیب شورش واگنر در کمتر از ۲۴ ساعت به پایان رسید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها