مسئول حشدالشعبی در گفتگو با العالم: قدردان حمایت های ایران هستیم

مسئول حشدالشعبی در گفتگو با العالم: قدردان حمایت های ایران هستیم
سه شنبه 6 تير 1402 - 15:30

مسئول مرکز شهدای حشد الشعبی در گفتگو با شبکه خبری العالم ضمن معرفی مرکز تحت مدیریت خود، از کمک های جمهوری اسلامی ایران به عراق در زمان مبارزه با گروه تروریستی داعش و روزهای پس از آن و رسیدگی به وضعیت خانواده های شهدای حملات داعش قدردانی کرد.

العالم - عراق

«طارق المندلاوی» مدیر کل مرکز شهدای حشد الشعبی در گفت و گوی اختصاصی با شبکه خبری العالم گفت: این مرکز شامل سه بخش شهدای جنایات حزب بعث، بخش شهدای قربانی جنگ و اشتباهات نظامی و عملیات تروریستی و بخش امور گورهای دسته جمعی است که طبق قانون شماره 2 در سال 2020 تشکیل شد.

وی افزود: مرکز شهدای حشد الشعبی وابسته به مرکز شهدای عراق از جمله مراکزی است که وظایف و خدماتی را بر عهده دارد و از اختیارات برخوردار است. هدف اصلی از تشکیل این مرکز ، ارایه خدمات و تخصیص حقوق و امتیازاتی است که طبق قانون به خانوده شهدا و مجروحان حشد الشعبی تعلق می گیرد. حدود 10 هزار شهید و مجروح در دفاتر این مرکز ثبت شده اند که بنا به فتوای آیت الله سیستانی درعراق (مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق) به حشد الشعبی پیوستند. این مرکز به ارائه خدمات و پرداخت غرامت و تخصیص مستمری ماهانه به خانواده شهدا به مبلغ یک میلیون و دویست هزار دینار برای هر خانواده اقدام می کند.

وی در تشریح جزئیات مبلغی که برای خانواده های شهدا درنظر گرفته شده است، گفت: اگر شهید مورد نظر، متأهل و صاحب فرزند بوده باشد یا پدر و مادرش زنده باشند، این مستمری بین آنها توزیع می شود. اما اگر شهید مجرد بوده باشد و پدر و مادرش هم مرحوم شده باشند، این حقوق به خواهران و برادرانش تعلق می گیرد.

وی در ادامه گفت: خدمات دیگر مربوط به اعطای زمین و ملک است به ارزش 30 میلیون دینار است تا کنون تقریبا سه هزار خانواده شهید حشد الشعبی به زمین هایی به ارزش 30 میلیون دینار عراقی دریافت کرده اند. همچنین امتیازات دیگری هم به آنها اعطا شده است مثل سهمیه حج همچنین سهمیه تحصیل در مقاطع عالی فوق لیسانس و دکترا و امتیازاتی برای تحصیل در مقاطع دبیرستان و ورود به دانشگاه و نیز استخدام خانواده های شهدا در ادارات دولتی و نقل و انتقال بین ادارات دولتی و اعطای امتیازات دیگری که طبق قانون مشخص شده اند.

المندلاوی خاطرنشان کرد این مرکز همچنین خدمات دیگری هم به خانواده شهدا و مجروحان ارائه می دهد مثل خدمات درمانی ، آموزشی و کمک های مالی به خانواده شهدا و برخی طرح های دیگر مثل معرفی شهدای حشد الشعبی.

وی افزود: طبعا شهدایی هم از میان فرماندهان حشد الشعبی هستند مثل دو شهید بزرگوار یعنی قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و بسیاری شهدای دیگر از میان فرماندهان و بسیاری شهدای دیگر از همه طیف های عراقی... خدمات حشد الشعبی فقط به شهدا و مجرحان شیعه منحصر نمی شود بلکه همه قومیت ها و همه طیف های قومی و مذهبی عراق را شامل می شود.

وی افزود: در شرایط کنونی حشد الشعبی، سوپاپ اطمینان برای عراق و کل منطقه و حتی کل جهانیان هستند. زیرا عراق به نیابت از همه جهان در برابر هجوم وحشیانه گروه تروریستی داعش - که از خارج با تحریک و حمایت برخی کشورهای عربی و آمریکا و "اسرائیل" به عراق حمله کردند – ایستاد.

المندلاوی ضمن تشکر و قدردانی از حمایتهای جمهوری اسلامی از عراق در برابر هجوم وحشیانه داعش، حضور سردار شهید قاسم سلیمانی در عراق را منشأ خیر برای این کشور و این حمایت و حضور را عامل بقای دولت عراق دانست و گفت : ما قدردان حمایت های جمهوری اسلامی هستیم.

وی افزود: بودجه این مرکز از محل بودجه حکومت عراق تأمین می شود و امسال این مؤسسه توانست با گفتگو با آقای محمد شیاع السودانی، نخست وزیر، بودجه قابل توجهی کسب کند.

وی همچنین به اشاره به سفر آقای قاضی زاده، رئیس بنیاد شهید جمهوری اسلامی ایران به عراق گفت: این سفر از سفرهای مهم بود و در جریان این سفر ، یک یادداشت تفاهم بین مؤسسه الشهدا در عراق و بنیاد شهید جمهوری اسلامی ایران امضا شد که بر اساس آن، تبادل تجربیات صورت می گیرد. همچنین در این سفر درباره کمک به خانواده شهدا توافق شد.

وی ادامه داد: این سفر، سفری بسیار موفقیت آمیز بود و سفرهای دیگری هم صورت گرفت. همچنین نخست وزیر عراق با مدیران کل مؤسسه الشهدا دیدار کرد. همچنین دیدار قاضی زاده همراه با سفیر جمهوری اسلامی در عراق، محمد کاظم آل صادق و برخی مقامات جمهوری اسلامی با خانواده شهدایی که در خاک عراق در دفاع از عراق به شهادت رسیدند ، از جمله کارشناسان و مشاوران حشد الشعبی هم صورت گرفت. و این به آن معناست که خون ایرانی وعراقی در هم آمیخته و آنها به اتفاق در یک مسیر هستند.

وی همچنین با اشاره به مبارزات شهیدان قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس گفت: مطمئنا شهید ابو مهدی المهندس، مهندس پیروزی بود و شهید سلیمانی در همه عملیات در خط مقدم جبهه حضور داشت او تئوریسین جبهه بود و همیشه در سنگر اول حضور بود. صحنه های حضور او در حافظه های همه شبکه های عراقی و جهانی ثبت شده است و شهادت آرزوی او بود و در دیدار با رزمندگان، به آنها می گفت من فقط از شما یک چیز می خواهم و آن اینکه دعا کنید من شهید شوم.

پربیننده ترین خبرها