تحویل شکایت از اسرائیل به دادگاه لاهه

تحویل شکایت از اسرائیل به دادگاه لاهه
سه شنبه 6 تير 1402 - 19:33

جامعه فلسطینی‌های هلند با حضور وکلای فلسطینی، عرب و اروپایی و به درخواست هشت نماینده فلسطینی، شکایتی را علیه مقامات اشغالگر اسرائیل و نقض‌های این رژیم در سال‌های محاصره نوار غزه به دیوان کیفری بین‌المللی ارائه کردند.

العالم - فلسطین اشغالی

این پرونده توسط «ژیل دوور» وکیل فرانسوی، «خالد الشولی» از کانون وکلای اردن، «محمد النجار» از کانون وکلای غزه و «عبدالمجید مراری» از کانون وکلای مغرب به دادگاه لاهه تحویل داده شد.

برپایه این گزارش، نمایندگان فلسطینی ژیل دوور وکیل فرانسوی را مأمور کردند که در رابطه با جنایات جنگی اشغالگران در نتیجه ۱۷ سال محاصره نوار غزه به دیوان کیفری بین المللی شکایت کند.

به گفته وکلا، این شکایت به قتل عمدی در نتیجه محاصره تحمیل شده بر نوار غزه و جنایت آپارتاید مربوط می‌شود که در نتیجه اعمال تبعیض توسط اشغالگران علیه تمام ساکنان نوار غزه و ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت توسط آنها رخ داده است.

برپایه این گزارش، بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، غرامت درخواستی در این پروندا بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار است.

پارلمان فلسطین دوشنبه از رژیم صهیونیستی به خاطر جنایت های این رژیم علیه نوار غزه و محاصره ظالمانه و غیرقانونی ۱۷ ساله آن به دادگاه کیفری بین المللی شکایت کرد.

احمد بحر نایب رئیس پارلمان فلسطین در کنفرانس مطبوعاتی امروز خود در غزه که به طور مستقیم از شبکه الجزیره پخش شد، گفت: پارلمان فلسطین یک وکیل فرانسوی را مامور شکایت در دادستانی دادگاه کیفری بین الملی علیه اشغالگران اسرائیلی به خاطر محاصره نوار غزه کرده و خواستار محاکمه اشغالگران به خاطر این محاصره و پرداخت غرامت به قربانیان فلسطینی محاصره و تجاوزگری رژیم اسرائیل شده است.

وی تاکید کرد: پارلمان این شکایت را ارایه می کند زیرا نمایندگان همه اقشار ملت فلسطین در آن حضور دارند. شکایت نمایندگان ملت فلسطین علیه اشغالگران اسرائیلی به خاطر محاصره در دادگاه کیفری یک وظیفه انسانی و قانونی مقدس است.

بحر افزود: این شکایت یک گام در چارچوب گام ها و اقدامات پیاپی پارلمان در سطح بین المللی برای بازخواست اشغالگران به خاطر جنایت های مداوم آنها است.

وی گفت: این شکایت قانونی بر محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی و محاصره ظالمانه ۱۷ ساله این رژیم علیه غزه متمرکز است؛ محاصره ای که آثار فاجعه باری بر وضعیت مردم فلسطین در سطوح مختلف بهداشتی و معیشتی و درمانی و ...داشته است.

۲۵ ژوئن مصادف با آغاز محاصره ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در سایه سکوت نهادهای بین المللی بود که از ۱۷ سال پیش تاکنون ابتدایی ترین حقوق مردم این منطقه یعنی حق زندگی، دریافت خدمات درمانی، تردد، و آموزش را نقض کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها