المشاط: آمریکا، مانع از صلح در یمن می‌شود

المشاط: آمریکا، مانع از صلح در یمن می‌شود
سه شنبه 6 تير 1402 - 21:56

رئیس شورای عالی سیاسی دولت نجات ملی یمن با اشاره به نقش آمریکا در جلوگیری از صلح در این کشور، مسئله فلسطین را مسئله نخست جهان اسلام دانست که باید از آن دفاع کرد.

العالم - یمن

مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی دولت نجات ملی یمن شامگاه امروز سه‌شنبه با صدور پیامی به مناسبت عید قربان، تأکید کرد که ملتهای عرب و اسلامی باید از فریضه حج به عنوان راهی برای اتحاد استفاده کنند.

المشاط با بیان اینکه مسلمانان باید اختلافات و جنگ داخلی را کنار بگذارند، ادامه داد: ورود ملت ما به بیت الله الحرام که برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ و محاصره صورت گرفت، حق طبیعی و عادی هر مسلمانی در جهان است. از عربستان هم می‌خواهیم که از سیاسی کردن حج دست بردارد.

وی با اشاره به اینکه ائتلاف سعودی-اماراتی به صورت بیهوده به دنبال استمرار جنگ و تشدید محاصره یمن است، تصریح کرد: آمریکا به خاطر برنامه‌های استعماری خود، از هر راهکاری برای صلح جلوگیری می‌کند. تمام اقداماتی که در استانهای اشغالی صورت می‌گیرد، در راستای توطئه‌های آمریکا و مشروعیت‌بخشی به حضور خود در این مناطق است.

شبکه خبری المسیره یمن اواخر اردیبهشت ماه گذشته مستندی تحت عنوان «تسلط» منتشر کرد که درباره سیطره آمریکا بر این کشور بود. در این مستند، شماری از مسئولان پیشین یمن که در بخشهای امنیتی و نظامی فعالیت داشتند، درباره مداخلات آمریکا و دسیسه‌های این کشور علیه یمن سخن گفتند. کما اینکه، جزئیات و اطلاعاتی از خطرناکترین ابزارهای تسلط آمریکا پیش از انقلاب ۲۱ سپتامبر، در این مستند پخش شده است.

مردم یمن در سال ۲۰۱۴، به خاطر بی‌لیاقتی دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی در اداره امور کشور و مداخلات آمریکا در این کشور، اعتراضات گسترده‌ای به راه انداختند که در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ (۳۰ شهریور ۹۳)، به برکناری منصور هادی برکنار شد و نیروهای انصارالله کنترل صنعاء را در دست گرفتند.

در این مستند، تصاویر اختصاصی از فعالیتهای نظامی آمریکا در میان ارتش یمن منتشر شد. آمریکاییها با پوشش آموزش به نظامیان یمنی، توطئه‌های خود را عملی می‌کردند. نیروهای مارینز آمریکا هم یگانهای یمن را در ساحل غربی آموزش می‌داده‌اند.

شبکه المسیره به نقل از المشاط گزارش داد، سران، مردم و ارتش یمن از حاکمیت دریایی، زمینی و هوایی این کشور کوتاه نخواهند آمد و ادامه تجاوز و محاصره را نخواهند پذیرفت، بلکه ارتش یمن، از منابع این کشور حمایت خواهد کرد.

وی ضمن هشدار به آمریکا مبنی بر اینکه محروم کردن ملت یمن از منابع این کشور، بی‌پاسخ نخواهد ماند، خاطر نشان کرد: فلسطین، مسئله اصلی همه ملتهای عربی و اسلامی است و نخستین سنگری است که از همه مسلمانان حمایت می‌کند. موضع ما در یاری رساندن به ملت فلسطین و حمایت از آزادگان اسلام، ثابت است.

اردیبهشت ماه گذشته هم المشاط که میزبان هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن بود، درباره نقش آمریکا و انگلیس گفت: رخدادها ثابت کرده است که آمریکا و انگلیس در برابر هر گونه تلاشی برای برقراری صلح در یمن مانع‌تراشی می‌کنند و این مسئله به خاطر منافع اقتصادی و سیاسی این دو کشور است. ما هر گاه به توافقاتی دست یافتیم، آمریکا فرستاده شوم خود را به منطقه می‌فرستد و این تلاشها را ناکام می‌گذارد.

وی ضمن هشدار نسبت به تلاشهای آمریکا و انگلیس برای ایجاد تنش در یمن، ادامه داد: اگر تنش در یمن مجددا صورت گیرد، به ضرر همه جهان خواهد بود. نخواهیم پذیرفت که یمن وارد تنش جدید شود و آمریکا و انگلیس جان سالم به در ببرند.

المشاط ضمن اعلام آمادگی چند باره یمن برای صلح و در عین حال جنگ، گفت: ما در موضع دفاع از کشور، آزادی و استقلال خود قرار داریم. تمامی ادعاهای آمریکا و انگلیس و تجزیه‌طلبان باطل شده است و نشان می‌دهد که اتحاد در یمن، سیاسی نیست، بلکه مردمی است.

فارس

پربیننده ترین خبرها