گزارش؛تداوم «جنگ اقتصادی» در یمن به رغم فروکش کردن جنگ نظامی

گزارش؛تداوم «جنگ اقتصادی» در یمن به رغم فروکش کردن جنگ نظامی
دوشنبه 5 تير 1402 - 14:19

چشم‌انداز اقتصادی یمن - یکی از فقیرترین کشورهای جهان - همچنان ناامیدکننده است.

العالم - یمن

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: در یک بازار فروش دام در یمنِ جنگ‌زده، بزها و گوسفندهایی که قرار است برای تعطیلات عید قربان ذبح شوند، به جای اینکه با خریدارانشان همراه شوند، در حال خوردن یونجه هستند.
عید العلیمی، یک تاجر، انتظار داشت پس از کاهش نسبی درگیری‌ها و تلاش‌های مجدد برای پایان دادن به نبردهای هشت ساله یمن در سال جاری، کسب و کار بهتری داشته باشد.
اما یک بحران اقتصادی سهمگین - که با سقوط ارزش واحد پول یمن تعریف شده و با ممنوعیت واردات و حملات به زیرساخت‌های مهم نفت تشدید شده است - شادی تعطیلات پیش رو را کم رنگ کرده است.
العلیمی در حالی که ده ها گوسفند فروخته نشده پشت سرش به چریدن مشغول بودند، از شهر جنوبی عدن، پایگاه دولت خودخوانده، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما انتظارات زیادی داشتیم.»
او افزود: «ما انتظار داشتیم اوضاع بهتر شود، زندگی شهروندان بهتر شود. اما متاسفانه، همه چیز هنوز گران است، حتی بیشتر از قبل.»
درگیری‌ها در یمن بین دولت نجات ملی و نیروهای مورد حمایت ائتلاف عربی از زمان آغاز آتش‌بس با میانجیگری سازمان ملل در آوریل سال گذشته به شدت کاهش یافته است، هرچند این آتش‌بس در اکتبر منقضی شد.
اما به نظر می‌رسد گفتگوها برای یک راه حل سیاسی متوقف شده است و هیچ نشانه‌ای از سود و منفعت این صلح برای ساکنان فقیرترین کشور عرب در شبه جزیره عربستان وجود ندارد.
اقتصاد یمن به سیر نزولی خود ادامه داده است و بسیاری از یمنی‌ها با بدتر شدن شرایط زندگی، برای ادامه حیاتشان می‌جنگند.
عامر محمد، یک آموزگار در عدن که در بازار دام خرید می‌کرد، در این خصوص گفت: «مردم حتی توانایی خرید مواد غذایی اولیه را ندارند.»
او پرسید: «چگونه می‌توانند خرید کنند، گوسفند یا دام بخرند؟ حتی کسانی که سال گذشته توانستند برای عید قربان گوسفندی بخرند، امسال فقط می‌توانند نیمی از یک گوسفند را خریداری کنند.»
او ناامیدانه ادامه داد: «ما تقریباً مرده‌ایم.»
اقتصاد یمن حتی پیش از تشدید اختلافات در سپتامبر 2014 و سپس آغاز تمام‌عیار منازعات در ماه مارس سال بعد از آن، با بحران مواجه بود.
صدها هزار نفر یا در جنگ و یا به دلایل غیرمستقیم مانند کمبود غذا و آب، در آنچه که سازمان ملل متحد یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان می‌نامد، جان خود را از دست داده‌اند. بنا بر اعلام سازمان ملل، بیش از دو سوم جمعیت - از جمله کارمندان دولت - در فقر زندگی می‌کنند.
هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، در این خصوص گفت: «جنگ اقتصادی" بین طرف‌های درگیر، مشکلات این کشور را تشدید کرده است.»
او این ماه در مجمع بین‌المللی یمن در لاهه گفت: «در حالی که طرفین گام‌هایی رو به جلو برداشته اند، متأسفانه گام‌هایی رو به عقب نیز برداشته اند.»
مصطفی نصر، رئیس مرکز مطالعات و رسانه‌های اقتصادی یمن، یک گروه حوزه جامعه مدنی، گفت: «در واقع یک آتش‌بس در سطح نظامی و سیاسی وجود دارد، اما نبرد در حوزه اقتصادی تشدید شده است.»
او توضیح داد به‌رغم باز شدن خطوط کشتیرانی به بندر حدیده تحت کنترل دولت، «ورود کالاها از بنادر تحت کنترل شورشیان تحت حمایت ائتلاف عربی ممنوع شده است»؛ معضلی که کمبود و تورم را تشدید کرده است.

پربیننده ترین خبرها