خوش‌آمدگویی به ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای

خوش‌آمدگویی به ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای
سه شنبه 13 تير 1402 - 12:23

نخست وزیر هند در سخنرانی افتتاحیه اجلاس شانگهای به ایران به عنوان عضو جدید و رسمی سازمان شانگهای خوش آمد گفت و از آن استقبال کرد.

العالم - ایران

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند در سخنرانی افتتاحیه خود در اجلاس شانگهای از ایران به عنوان عضو جدید سازمان شانگهای یاد کرد و به ایران تبریک گفت.

نشست ویدئو کنفرانسی سازمان شانگهای به میزبانی هند امروز 4 جولای در حال برگزاری است.

برای شرکت در این نشست که برای اولین بار تحت ریاست هند برگزار می‌شود، کشورهای ازبکستان، روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، پاکستان و ایران دعوت شده‌اند.

نخست وزیر هند در ادامه افزود: برای مردم ایران و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران آرزوی بهترینها را دارم چرا که ایران دیگر به طور رسمی به عنوان عضو رسمی سازمان شانگهای پذیرفته می‌شود.

نارندرا مودی در ادامه سخنرانی خود به چالشهای جهانی مرتبط با اعضای سازمان شانگهای پرداخت و از امنیت غذایی و بحران سوخت و مساله کشاورزی به عنوان چالشهای اعضا نام برد.

وی همچنین از مساله افغانستان به عنوان یکی از نگرانی های اصلی هند نام برد و از اعضای این سازمان خواست گفت‌وگوهای فراگیری درباره مساله افغانستان داشته باشند.

علاوه بر نارندرا مودی در این نشست مجازی «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، آیت الله رئیسی رئیس جمهور ایران، «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان و چند تن از رهبران آسیای مرکزی نیز حضور دارند.

روز جمعه دبیر کل سازمان همکاری شانگهای در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان گفت: عضویت کامل ایران در نشست آتی این سازمان رسما اعلام می‌شود و از ۱۳ تیر از همه حقوق کشورهای عضو برخوردار خواهد بود.

«ژانگ مینگ»، دبیر کل سازمان همکاری شانگهای نیز در این گفت‌وگو، ضمن ابراز خرسندی از عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در این سازمان، تأکید کرد: عضویت کامل ایران در نشست آتی این سازمان، به صورت رسمی اعلام خواهد شد و از تاریخ چهارم جولای (۱۳ تیرماه) جمهوری اسلامی ایران از همه حقوق مربوط به کشورهای عضو سازمان برخوردار خواهد بود.

سازمان همکاری شانگهای یک ساختار بین‌المللی است که در سال 2001 تاسیس یافته و کشورهای ازبکستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان، هند و پاکستان عضو آن هستند.

نشست قبلی سازمان همکاری شانگهای ماه سپتامبر سال 2022 در شهر سمرقند برگزار و در پایان آن یادداشت تعهد ایران در رابطه با الحاق آن به این سازمان امضا و همزمان روند عضویت بلاروس آغاز شد.

پربیننده ترین خبرها